Publicatiedatum: 18 mei 2016
Renault Talisman Estate
Autotest

Renault Talisman Estate

Gelukzoeker

Autotest - De Renault Talisman lijkt het allemaal in huis te hebben: een voornaam uiterlijk, vooruitstrevende techniek en toch een bescheiden prijs. Zonder die prijs al te ver op te drijven komt daar met de nieuwe "Estate" ook nog eens een flinke hoeveelheid ruimte bij. Is dit het buitenkansje waar de echte gelukzoeker op wacht?

De Talisman Estate, ofwel de stationcar, is tegelijk met de sedan ontwikkeld. Echter, omdat de vraag naar sedans wereldwijd het grootst is, bracht Renault eerst het meer traditionele koetswerk op de markt.

Het lijnenspel dat de Talisman sedan zo'n sterk karakter geeft, komt ook in de Estate terug. De verschillen beperken zich tot de achterzijde. De stationcar heeft geen langere wielbasis. De extra ruimte moet komen van een fractioneel langere overhang (+3 cm) en een iets hogere daklijn.

Renault Talisman Estate

Zelfs de achterlichten worden een op een van de sedan overgenomen en zorgen ervoor dat de Talisman van grote afstand herkenbaar blijft. Vanwege de verlengde derde zijruit, die keurig chroom omlijnd wordt, toont de Estate nog meer balans dan de sedan. Aluminium-kleurige dakrails, een meegespoten spoiler boven de achterruit en de in de achterbumper opgenomen uitlaten zijn voorbeelden van de afwerkingskwaliteit die Renault met dit model nastreeft.

Let daarbij op de woordkeuze: "nastreeft". Het is namelijk sterk afhankelijk van de uitvoering hoe luxueus de Talisman daadwerkelijk is. Om kosten te besparen baseert Renault meerdere modellen op dezelfde techniek. Dat is in het geval van de kleinere Megane een groot voordeel, want die biedt nu techniek en kwaliteiten uit een hoger segment. Voor de Talisman is het juist een nadeel, want het ontbreekt de auto aan de grootsheid en oog voor detail die inmiddels gebruikelijk is in dit segment.

Renault Talisman Estate

Alleen wanneer wordt gekozen voor de top-uitvoering, genaamd "Initiale Paris", onderscheidt de Talisman zich echt van de alledaagse uitvoeringen. Dan overtuigt de Talisman met prachtige materialen en ronduit innovatieve techniek. Dat laatste betreft zowel de actieve veiligheid (ongelukken voorkomen) als het infotainment (audio, navigatie en communicatie). Zoals inmiddels gebruikelijk in dit segment, behoort ook een elektrisch bedienbare achterklep tot de uitrusting.

Bagageruimte

Het zal niemand verwonderen dat de interieurinrichting van de Estate in basis gelijk is aan de sedan. De verschillen liggen logischerwijs aan de achterkant. Waar de sedan met een bagagevolume van 608 liter zich aan de bovenkant van het segment manifesteert, lijkt de Estate in eerste instantie met 492 liter duidelijk achter te blijven.

Renault Talisman Estate
Renault Talisman Estate

Boosdoener is de rolhoes die relatief laag is geplaatst en tijdens de door de industrie voorgeschreven metingen roet in het eten gooit. Wanneer de bagageruimte niet is afgedekt, bedraagt het volume namelijk 572 liter. Desondanks kan de Talisman Estate niet aanhaken bij de topper in het segment, de Skoda Superb. Neerklappen van de rugleuning gaat, zoals verwacht, in twee delen, met behulp van twee knoppen in de bagageruimte.

Wie de rolhoes bij grote stationwagons oprolt, heeft vaak moeite om deze over de bagage heen weer te bereiken om in terug in stelling te brengen. Renault lanceert daarom een extra 'tussenstop' halverwege. In de meeste gevallen blijkt de zo ontstane opening toereikend. Het voordeel is dat de hoes veel gemakkelijker weer wordt gesloten.

Waar vroeger veel auto's direct een vlakke laadvloer hadden na het neerklappen van de achterbank, lijkt dat tegenwoordig nog maar nauwelijks haalbaar. Dit verschijnsel kan worden verklaard doordat in het geval van deze Talisman de rugleuning op de zitting rust. Jaren terug werd eerst de zitting tegen de voorstoelen gezet. Hierdoor ontstaat nu een verschil in hoogte tussen de laadvloer en de neergeklapte bank. Dat lost Renault op door het tweede deel van de vloer verstelbaar te maken.

De extra dakhoogte levert voor de achterpassagiers merkbaar meer hoofdruimte op, terwijl de beenruimte van een Talisman al geen reden tot klagen gaf.

Renault Talisman Estate

Motoren

De keuze die Renault biedt bij de Talisman Estate loopt volledig synchroon met de sedan. Dat betekent de uitrustingsniveaus Life, Zen, Intens en Initiale Paris.

Daarnaast zijn er de 1,5 en 1,6 liter diesels met 110, 130 en 160 pk. Het benzineaanbod omvat de 1,6 liter turbo die in twee vermogensvarianten wordt aangeboden, 150 en 200 pk. Een versnellingsbakkeuze is er daarbij niet, Renault monteert in alle gevallen de 7-traps EDC; een automaat met dubbele koppeling.

Waar de kennismaking eerder de meest krachtige motoren betrof, waren we nu extra nieuwsgierig naar de TCe 150. Deze motor levert een behoorlijk koppel van 220 Nm en sprint in net iets minder dan 10 seconden naar de 100 km/u.

Renault Talisman Estate

Dankzij "Multi Sense" kunnen er diverse instellingen worden gekozen voor wat betreft reactie op het gaspedaal, de besturing en ook de programmering van de versnellingsbak. Daarmee kan het karakter van de auto aardig worden beïnvloed.

Wat alleen in negatieve zin opvalt, is dat de motor bij fors accelereren nogal een keel opzet. De 200 pk versie levert zijn prestaties met meer gemak, verder voldoet de hier gereden 150 pk variant ruimschoots.

Rijdend door louter regenbuien op het anders zo mooie Franse platteland noteerde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 8,3 liter per 100 km.

4Control

De Initiale Paris heeft bij de Talisman altijd 4Control vierwielbesturing. Bij de Intens-uitvoering is deze voorziening standaard dan wel optioneel, afhankelijk van het land. Doordat de achterwielen licht mee of tegen sturen, worden twee doelen bereikt. Bij lage snelheden wint de auto aan wendbaarheid en dat kan gezien de flinke afmetingen goed van pas komen. Eenmaal op snelheid sturen de achterwielen ietwat mee en dat verhoogt bij inhaalmanoeuvres en snel bochtenwerk de stabiliteit.

De snelheid waarbij de auto wisselt tussen mee en tegen sturen is afhankelijk van de gekozen modus. Zo gebeurt dit in de comfortstand al bij 50 km/u, terwijl in 'sport' het keerpunt op 80 km/u ligt. De eerste kilometers blijft 4Control een beetje wennen, maar wie eenmaal de voordelen heeft ervaren, houdt daar een gelukzalig gevoel aan over.

Renault Talisman Estate

Conclusie

Is de Renault Talisman het buitenkansje waar menig zakelijk rijder op zat te wachten? Ja en nee. Alhoewel de Talisman geen grote nadelen kent, biedt de auto in de basisuitvoering nauwelijks meerwaarde boven het bestaande aanbod. Vanwege de grote technische verwantschappen met de eenvoudigere modellen van Renault, ontbreekt het de Talisman helaas aan verfijning.

Wanneer echter wordt gekozen voor een top-uitvoering ("Initiale Paris") en een sterkere motor, weet de Talisman juist wel te overtuigen. Puur rationeel gezien biedt de Talisman ook dan geen unieke functionaliteiten, maar wel een heel eigen karakter (chique uiterlijk, moderne elektronica en extra dynamiek dankzij vierwielbesturing).

In de Estate uitvoering ziet de Talisman er nog beter uit en neemt de functionaliteit belangrijk toe.

plus
  • Verfijnde uitstraling
  • Extra hoofdruimte achterin t.o.v. sedan
  • Uitstekend onderstel (met of zonder 4Control)
min
  • Benzinemotor rumoerig bij snel accelereren
  • Moderne elektronica alleen in hogere uitrustingsvarianten