Publicatiedatum: 23 juni 2011
Renault Twingo (2007 - 2014)
Autotest

Renault Twingo (2007 - 2014)

De goedkoopste diesel van Nederland

Autotest - Kleine auto's met dieselmotor zijn niet aan te slepen. Ze zijn zeer voordelig in gebruik en omdat ze het milieu ontzien betaalt zelfs de belastingdienst mee. Maar ... terwijl bij Volkswagen, Fiat en Opel de kassa's rinkelen, blijft één kleine diesel onderbelicht. Juist die diesel is nog goedkoper in aanschaf en gebruik. Daarom is het nu tijd voor een test van de goedkoopste diesel van Nederland: de Renault Twingo dCi.

Een Renault Twingo. Op diesel. Dat is in de praktijk heel wat spannender dan het klinkt. Het toeval wil namelijk dat Renault geen piepkleine dieselmotor voor dit piepkleine autootje op voorraad had. Een nieuwe krachtbron ontwikkelen is uiterst kostbaar, daarom ligt er een relatief grote motor (1.5 liter) in deze kleinste Renault.

En dat is te merken! Deze kleine diesel heeft er vanaf het eerste moment zin in! In tegenstelling tot andere zuinige dieseltjes, is de Twingo absoluut geen onwillig spaarpotje op wielen. Veel extreem zuinige auto's zijn zo afgeregeld dat ze aanvankelijk nauwelijks presteren om zo aan te sporen tot kalm rijden. Alleen wanneer het gaspedaal resoluut tot de vloer wordt ingetrapt, willen deze modellen presteren.

Renault Twingo (2007 - 2014)

De "Twingo 1.5 dCi" vraagt juist enige zelfbeheersing van de bestuurder. Terwijl de Twingo een slag kleiner is dan de meest populaire kleine diesels, is de motor met 85 pk / 200 Nm juist iets sterker! In plaats dat de Twingo krampachtig op de rechter rijstrook blijft om brandstof te besparen, is dit een auto die aanzet om als een bullebak door het verkeer te gaan. Dit gedrag is meestal aan Q7 en X5 rijders voorbehouden, maar de Twingo dCi is zo gewillig dat zelfs de meest kalme chauffeur brutaal door het verkeer snijdt met deze dappere Renault.

Verbruik

De 1.5 liter viercilinder dieselmotor is niet aangepast om een extreem laag verbruik te realiseren. De krachtbron leent zich niet bij uitstek voor het rijden met een laag toerental. Wel zijn de versnellingsbakverhoudingen zo gekozen dat de rust in het interieur bewaard blijft. 80 km/u is 1.500 toeren per minuut (waarbij de motor net niet protesteert), 120 km/u is nog altijd een bescheiden 2.500 tpm. Alhoewel de Twingo een maatje kleiner is dan de andere kleine diesels, is het comfort vrijwel gelijk.

Renault Twingo (2007 - 2014)
Renault Twingo (2007 - 2014)

Toch zijn er wel degelijk grote verschillen met andere eco-auto's. De Twingo is uiterst eenvoudig van opzet. Zaken als een stop/start-systeem, regeneratie van energie, een schakelindicator of zelfs maar een boordcomputer zijn ver te zoeken. De Twingo diesel heeft ook geen verbeterde stroomlijn en staat niet op banden met lage rolweerstand. De testauto was voorzien van de optionele cruise-control, maar dat is dan ook de enige brandstofbesparende voorziening.

Volgens Renault legt de Twingo gemiddeld 27.8 kilometer op een liter diesel af. Mede door het uitdagende karakter, is harder gereden dan met de meeste andere testauto's en bedroeg het testverbruik 1 op 23.8. Omdat de Twingo een tankinhoud van 40 liter heeft, is het in theorie mogelijk om 1.112 kilometer af te leggen zonder tussenstop.

Weggedrag

Een van de succesfactoren van de Twingo is de uitstekende wegligging. Niet alleen op droog wegdek, maar ook op een natte weg is de grip uitstekend. Daarbij laat de Twingo zich goed aanvoelen, zodat de bestuurder weet waartoe de auto in staat is en die grens nooit overschrijdt.

Renault Twingo (2007 - 2014)

In de stad reageert de Twingo alert op iedere beweging van het stuurwiel. Daarmee daagt de auto opnieuw uit tot hard rijden. Dankzij het grote glasoppervlak, de voldoende grote spiegels en de kleine A en B stijlen (de balken tussen de voorruit en voorportier, respectievelijk voorportier en achterste zijruit) is de Twingo gemakkelijk te overzien in het drukke verkeer.

„In plaats dat de Twingo krampachtig op de rechter rijstrook blijft om brandstof te besparen, is dit een auto die aanzet om als een bullebak door het verkeer te gaan“
Renault Twingo (2007 - 2014)

Alle waar naar z'n geld

Het mag duidelijk zijn: als het om rijeigenschappen gaat, kan de Twingo zich goed meten met de iets minder kleine en vooral minder voordelige diesels van andere merken. Maar het prijsverschil is behalve in de omvang van de auto, ook terug te vinden in de elementaire opzet.

Renault heeft stelselmatig gekozen voor vormen en materialen die goedkoop zijn te produceren. Voorbeelden daarvan zijn de eenvoudige stoelen en de deurhendels die lastig kunnen zijn voor dames met lange nagels. De Twingo is absoluut geen armoedige auto, maar het is wel overduidelijk een goedkope auto.

Renault Twingo (2007 - 2014)

Ondanks de bescheiden buitenmaten, is de ruimte voorin prima. Wel drukt de middentunnel (waarin de radio is ondergebracht) in de knieën van lange bestuurders. Ook met de voorstoel in de achterste stand zitten zij noodgedwongen wijdbeens om achter het stuur te passen. Zoals bij de meeste auto's in dit segment is de ruimte achterin gering. De bagageruimte wordt geplaagd door een hoge tildrempel en is met 165 gemiddeld groot.

De uitrusting is uiterst eenvoudig, maar gezien het prijsniveau redelijk verzorgd. Bovendien heeft Renault Nederland het aanbod van accessoires in de loop der jaren steeds verder verfijnd. Op dit moment is de Twingo daarom voor relatief weinig geld heel aardig aan te kleden (zie het "Pack Collection XL" op de testauto). Dit is mede waarom de Twingo een kleine vier jaar na introductie beter verkoopt dan ooit tevoren.

Renault Twingo (2007 - 2014)

Conclusie

Kleine auto's met een dieselmotor worden maar om één reden gekozen: financieel voordeel. Renault speelt daar slim op in door de Twingo diesel naar Nederland te halen. Uiteraard mogen geen wonderen worden verwacht van de ruimte of uitrusting van deze goedkoopste diesel van Nederland, maar op beide punten scoort de Twingo heel behoorlijk.

De "Twingo 1.5 dCi" is duizenden euro's goedkoper dan de meest populaire spaar-dieseltjes. Omdat de Twingo zich bedient van eenvoudigere techniek, is de Renault in theorie minder zuinig. In de praktijk is het verschil met de concurrenten echter gering. De prestaties zijn zelfs beter dan die van de tegenstrevers. Samen met de uitstekende wendbaarheid biedt de Twingo daarom meer rijplezier dan de andere eco-auto's. Wie had dat durven denken? De goedkoopste diesel van Nederland is ook de leukste!

plus
  • Nette prijs
  • Uitstekende wegligging
  • Prima prestaties, laag verbruik
min
  • Hoofdsteunen onvoldoende verstelbaar
  • Deurhendels onhandig voor dames met lange nagels