Publicatiedatum: 29 november 2015
Seat Ibiza Cupra
Autotest

Seat Ibiza Cupra

Voor een dubbeltje op de eerste startrij

Autotest - Wie droomt er niet van om iedereen te snel af te zijn? Om iedere race te winnen? Meestal blijft het bij een droom. Maar... Seat belooft dromen waar te maken met de nieuwe Ibiza Cupra. Deze sportieve Ibiza is namelijk niet alleen sneller, maar ook nog eens voordeliger geworden.

Nou ja, nieuw? De Seat Ibiza Cupra heeft voor de tweede keer in zijn carrière een verjongingskuur ondergaan. Het model is al sinds 2008 op de markt en voor modeljaar 2016 is de Cupra ingrijpend gewijzigd.

Modeljaar 2016

Nog steeds is de Cupra het sportieve topmodel van de Ibiza-reeks. Toch ziet de Cupra er, helaas, nauwelijks spannender uit dan de andere uitvoeringen. De Cupra is herkenbaar aan een grille met extra luchtinlaten boven de bumper, een diffuser achterop en een kloeke trapeziumvormige uitlaatpijp.

Seat Ibiza Cupra

Optioneel is de auto te voorzien van zwarte, 17 inch velgen. Door het open ontwerp is echter te zien hoe klein de (achterste) remschijven zijn en daardoor oogt de auto wat iel. Kortom: ga voor de standaard velgen.

Ook het interieur verraadt nauwelijks dat het hier om een sportieve versie gaat. De stoelen zijn (optioneel) bekleed met alcantara, maar opnieuw zien de standaard stoelen met witte biezen er beter uit. Zowel de standaard als de optionele stoelen bieden niet meer zijdelingse steun dan gebruikelijk.

Uitrusting

De klokken zijn voorzien van een logootje met een zwart-wit geblokte vlag, maar verder is er weinig opwindends aan de cabine van een Ibiza Cupra. Voor modeljaar 2016 zijn betere materialen gebruikt om tot een hoger kwaliteitsniveau te komen, maar in vergelijking met andere auto's in dit segment is ook de "nieuwe" Ibiza niet meer dan gemiddeld.

Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra

Om de Cupra betaalbaar te houden, is de standaarduitrusting, in vergelijking met de concurrentie, bescheiden gehouden. Volgens Seat gaat het bij de Cupra om het rijplezier, niet om luxe. Zo staan bi-xenon koplampen, stoelverwarming en een navigatiesysteem op de optielijst. Op het gebied van actieve veiligheid laat de Ibiza helemaal verstek gaan; de auto kijkt niet mee met de bestuurder en kan niet actief ingrijpen als er gevaar dreigt. Een nieuwe, en welkome, aanvulling is ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay.

Prestaties

De grootste wijziging voor 2016 zit in de motor. De 1.4 liter krachtbron van weleer is vervangen door een 1.8 liter exemplaar. Dat betekent niet alleen meer vermogen (192 pk in plaats van 180 pk), maar vooral meer koppel (320 Nm in plaats van 250 Nm). Daarmee is de Cupra niet alleen heel snel in een sprint vanuit stilstand (6.7 seconden), maar heeft de auto een langere adem bij tussensprints op hoge snelheid.

Seat Ibiza Cupra

Vanwege de grotere motor is de Cupra minder gretig dan voorheen. In plaats daarvan is de Cupra machtiger. Sterker nog: ook in vergelijking met meer gespierde en kostbaardere concurrenten is de Cupra nu een fractie sneller! Wanneer kalm wordt gereden, heeft de bestuurder altijd het aangename gevoel dat er een forse reserve beschikbaar is. Daarmee is de vernieuwde Cupra ook een fijnere reisauto dan voorheen.

Seat Ibiza Cupra

Dit wordt bereikt door een turbo met variabele toevoer van uitlaatgassen (een turbo wordt aangedreven door de druk van de uitlaatgassen). Ook het motorgeluid is variabel, want in de zogenaamde "Sport"-stand klinkt de Cupra ronduit spannend.

De Ibiza Cupra is voortaan voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, want de automaat die Seat voorheen gebruikte kan het hoge koppel van de nieuwe motor niet aan. Een voordeel van de handgeschakelde versnellingsbak is dat het de auto voordeliger en lichter maakt. Mede dankzij het wegvallen van de automaat weegt de nieuwe Cupra, ondanks de grotere motor, slechts 1 kg meer dan de vorige generatie.

Seat Ibiza Cupra

Volgens Seat verbruikt de nieuwe 1.8 liter motor minder dan de 1.4 liter motor van voorheen. Tijdens de testrit was dit echter niet het geval. Het testverbruik bleef steken bij 7.9 liter per 100 km en daardoor is de nieuwe Cupra weliswaar voordelig in aanschaf maar niet in gebruik.

Weggedrag

Seat stelde zich bij het ontwikkelen van de vernieuwde Ibiza Cupra een belangrijk doel. De auto moest comfortabeler zijn bij dagelijks gebruik en spannender bij sportief gebruik. Om dat te bereiken kan het onderstel voortaan comfortabel of juist sportief worden afgestemd. Hiermee is de Ibiza Cupra voortaan 10% zachter of juist 10% harder geveerd dan voorheen.

Bij een kalme rijstijl rijdt de Cupra daarom net als iedere andere compacte auto. In de stad is de Ibiza wendbaar en tegelijkertijd is het comfort op de snelweg ruim voldoende voor het afleggen van langere afstanden.

Seat Ibiza Cupra

Het grote verschil met zomaar een Ibiza is dat de Cupra welhaast tot leven komt wanneer harder wordt gereden. Dan is voelbaar hoe mooi het onderstel in balans is en hoe het elektronische sperdifferentieel het "wringen" van de wielen in de bochten voorkomt, waardoor de wegligging merkbaar wordt verbeterd.

Wanneer de bestuurder het te bont maakt, grijpt de elektronische stabiliteitscontrole in. Dat gebeurt pas op het allerlaatste moment, zodat de coureur vrij is om het maximale uit de auto te halen.

Conclusie

De Seat Ibiza is voor de tweede keer gefacelift. En dat is groter nieuws dan het lijkt, want omdat de Ibiza Cupra is voorzien van een nieuwe motor en een meer geavanceerd onderstel is de auto veelzijdiger geworden. Wanneer kalm wordt gereden is de Ibiza Cupra comfortabeler dan voorheen. In de sportieve modus is de Cupra sneller geworden.

In vergelijking met de directe concurrenten bedient Seat zich van minder geavanceerde techniek en is de uitrusting eenvoudiger. De hele presentatie is daarom minder spannend. Daar staat tegenover dat de Ibiza Cupra nu de voordeligste én de snelste "hot hatch" is.

plus
  • Serieus snel
  • Scherpe prijs
  • Dagelijks bruikbaar
min
  • Fors verbruik
  • Geen spannende lakkleuren beschikbaar
  • Hoofdsteun voorstoel raakt dak bij opklappen