Publicatiedatum: 29 februari 2024
Skoda Kamiq
Rij-impressie

Skoda Kamiq

Kettingreactie

Rij-impressie - Skoda is succesvol met de middelgrote Scala. Dat is te danken aan de combinatie van een lage prijs en veel functionaliteit. De prijs is te danken aan het gebruik van onderdelen van het moederbedrijf (Volkswagen). De ruimte is te danken aan een slim ontwerp van Skoda.  Om het succes verder uit te bouwen introduceerde Skoda na de Scala de Kamiq: een middelgrote SUV op basis van de Scala. En nu de Scala is gemoderniseerd voor modeljaar 2024, lift de Kamiq daar automatisch op mee.

Onderhuids zijn de Scala en de Kamiq dezelfde auto's, het verschil zit in het koetswerk. En voor modeljaar 2024 is dat verschil nog groter gemaakt. De grille is hoger geworden, kreeg een ander patroon en staat meer rechtop om de Kamiq een stoerdere uitstraling te geven. De testauto is een zogenaamde "Monte Carlo"-uitvoering en die is te herkennen aan zwarte accenten (in plaats van chroom).

Skoda Kamiq

Omdat de koplampen voortaan standaard gebruik maken van LED-techniek konden ze kleiner en slanker worden gemaakt om de Kamiq een venijnige blik te geven. Tegelijkertijd is de stroomlijn rondom de onderbumper verbeterd, o.a. om te compenseren voor de minder aerodynamische grille.

Ruimte

Bij het plaatsnemen achter het stuurwiel valt op dat de Kamiq wel hoger is dan een hatchback, maar niet het machtige gevoel geeft dat hoort bij een SUV. Aan de andere kant: de motorkap is duidelijk zichtbaar vanaf het stuurwiel en de vouw in het midden van de motorkap doet zelfs vermoeden dat er een enorme motor in het vooronder ligt. De Kamiq geeft daarom wel degelijk een SUV-gevoel, maar op een eigen manier.

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq

De ruimte voorin is goed. De ruimte achterin is ver bovengemiddeld voor een auto van deze omvang. Let op dat dat bij de Kamiq uit de hoogte komt, terwijl de Scala juist voor de lengte gaat. Om de ruimte optimaal te benutten voorziet Skoda bovendien royaal in netten, haakjes, een dubbele bodem en meer. Voor de testauto komt daar een "hangmat" in de bagageruimte bij om tere spullen te scheiden van de rest van de bagage. De verlichting van de kofferruimte is uitneembaar en kan buiten de auto dienst doen als zaklamp. "Simply clever" noemt Skoda dat.

Uitrusting

De Kamiq was al leverbaar met een digitaal dashboard. Dit is vanaf modeljaar 2024 standaard voor alle uitvoeringen. In plaats van analoge klokken heeft iedere Kamiq voortaan een beeldscherm achter het stuurwiel. De weergave kan worden aangepast aan de situatie. Zo kan meer nadruk worden gelegd op navigatie in de stad of op de snelheid en het verbruik op de snelweg. Vrijwel alle functies worden bediend via het centrale beeldscherm. Dankzij een logische indeling van de menu's is de bediening eenvoudig.

Op het gebied van veiligheid breidt de Kamiq uit met LED matrix licht. Hiermee kan altijd met grootlicht worden gereden, want zodra een tegenligger nadert wordt slechts een deel van de bundel gedimd om te voorkomen dat andere verkeersdeelnemers worden verblind. Omdat dat verplicht wordt door de Europese Unie, waarschuwt de Kamiq voortaan voor iedere slordigheid. Gelukkig is het geluidssignaal bescheiden, zodat dit minder irritant is dan bij andere merken. Net als bij andere merken leest de camera regelmatig borden voor afslagen en parallelwegen en waarschuwt dan onterecht voor fout van de bestuurder.

Skoda Kamiq

Motoren

De Kamiq is in Nederland leverbaar met één motor: een 1.0 liter driecilinder met turbo. Voor modeljaar 2024 is deze op alle punten verfijnd en daarom spreekt Skoda van een nieuwe versie van een bestaande motor. Het vermogen bedraagt 115 pk / 200 Nm en dit wordt via een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat overgebracht op de voorwielen. Alhoewel de motor merkbaar iets harder moet werken dan in de lagere en dus meer gestroomlijnde Scala, zijn de prestaties nog steeds ruim voldoende. Daar staat tegenover dat de geluidsisolatie van de Kamiq juist beter is, waardoor de Kamiq toch als comfortabeler is ervaren.

„Dankzij het delen van een platform én het delen van de techniek heeft de Kamiq een scherpe prijs“

De automaat met dubbele koppeling doet zijn werk zoals het hoort: onmerkbaar. Let op: de automaat heeft een hoger verbruik (testverbruik: 6.1 liter per 100 km) dan de versie met handbak. Bij de gebruikte techniek, met een dubbele koppeling, is dat meestal omgekeerd.

Rijeigenschappen

De laatste tijd zijn heel veel Chinese auto's getest. De proefrit met de Kamiq maakt duidelijk hoe groot het verschil is tussen die nieuwkomers en een merk dat al decennia aan ervaring heeft op de Europese markt. Het gevoel in de besturing van de Kamiq is uitstekend, waardoor de auto vanaf het eerste moment veel vertrouwen geeft. Alhoewel de Kamiq hoger en dus minder stabiel is dan de Scala, zijn de rijeigenschappen in absolute zin nog steeds uitstekend.

Skoda Kamiq

Conclusie

Volkswagen, het moederbedrijf van Skoda, heeft de techniek vernieuwd. De Skoda Scala profiteert daarvan en de van de Scala afgeleide Kamiq doet er op zijn beurt weer zijn voordeel mee. De 1.0 TSI motor loopt iets mooier, de uitrusting is iets rijker geworden en het veiligheidsniveau is iets verhoogd.

Wat is gebleven, is het uitgekiende concept. Deze compacte SUV is ontdaan van alle techniek die nodig is voor terreinrijden en dat komt het weggedrag ten goede. Dankzij de goede basis en de hoge bouw haalt de Kamiq heel veel ruimte uit bescheiden buitenmaten. Dankzij het delen van een platform én het delen van de techniek heeft de Kamiq een scherpe prijs. Tenslotte zorgen alle vernieuwingen voor modeljaar 2024 ervoor dat de Kamiq een nog verstandigere keuze is geworden.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Soepele, sterke 1.0 TSI motor
  • Fijne besturing, goede wegligging
min
  • Hinderlijke (maar verplichte) veiligheidsvoorzieningen