Publicatiedatum: 26 maart 2014
Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)
Autotest

Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)

Financiële ruimte

Autotest - Hoe groter de auto, hoe duurder. Logisch, want meer materiaal kost meer geld. Hoe groter de auto, hoe hoger het verbruik. Ook dit ligt voor de hand, het kost nu eenmaal meer energie om meer massa te verplaatsen. Toch doet Skoda een dappere poging om de uitzondering op beide regels te vormen, en wel met de Octavia Greenline.

De Skoda Octavia Combi is nog maar enkele maanden op de markt. In die tijd heeft de Octavia een eigen plek weten te veroveren. Dat is te danken aan de uitstekende prijs/ruimte verhouding.

De Octavia kost namelijk hetzelfde als een Volkswagen Golf, Ford Focus of Opel Astra, maar is een stuk ruimer. Niet alleen de bagageruimte is enorm, ook de (been)ruimte achterin is beduidend beter dan gemiddeld. Om het in getallen uit te drukken: met opgeklapte achterbank biedt de Octavia Combi 1.740 liter bagageruimte. Daarmee overtreft deze Skoda de ruimte van veel grotere auto's zoals de Volkswagen Passat, Ford Mondeo of Opel Insignia!

Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)

Ook als het gaat om uitrusting of afwerkingskwaliteit blijft de Octavia niet achter bij de concurrentie. Skoda maakt dankbaar gebruik van standaard componenten van moederbedrijf Volkswagen. Het interieur is daarom minstens zo solide. Uiteraard heeft Skoda een eigen huisstijl, maar nog steeds is de cabine smetteloos en bijna steriel.

Uitrusting

Uniek voor Skoda zijn de zogenaamde "Simply Clever"-voorzieningen: zaken die de auto nauwelijks duurder maar wel prettiger maken. Zo is in de deurvakken een "ring" te vinden waarin een broodzakje kan worden geklemd om een vuilnisbakje te vormen. Om viezigheid in de auto te voorkomen, is een ruitenkrabber in het klepje van de tankopening te vinden.

Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)
Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)

In de regel biedt Skoda gezien de aanschafprijs een complete standaarduitrusting. Daarbij geldt altijd: al het gebruikelijke is aanwezig, maar overdaad is uit den boze. Alles wat op het gebied van veiligheid en comfort verwacht mag worden is daar, maar niets meer dan dat.

Bij de hier gereden "Greenline" draait alles om brandstofbesparing. Zoals in het intro al werd aan aangestipt: iedere gram die niet in beweging hoeft te worden gebracht, kost ook geen brandstof. Daarom is een airconditioning wel leverbaar, maar niet standaard op de Greenline.

In eerdere tests van de nieuwe Octavia werd gemopperd over de "connectiviteit". Een iPhone was alleen via Bluetooth aan te sluiten en dat gaat ten koste van de mogelijkheden én accu-duur. Skoda beloofde beterschap en die belofte is met productiejaar 2014 ingelost. Een iPhone of iPod kan eenvoudig met een USB-kabel worden verbonden en is dan geheel te bedienen via het audiosysteem. Eindelijk!

Greenline

Dé reden om opnieuw met de Octavia op pad te gaan is de introductie van de "Greenline". De technici van Skoda hebben waar mogelijk gewicht bespaard en de stroomlijn tot in de kleinste details verbeterd.

Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)

Hier is in de dagelijkse praktijk niets van te merken; en zo hoort het! De banden met lage rolweerstand zorgen niet voor extra rijgeluiden en de wegligging is en blijft prima. De Octavia heeft geen uitgesproken karakter. De besturing en het onderstel zijn zo afgesteld, dat de grootst mogelijke groep kopers zich prettig voelt bij de auto. Tegelijkertijd is de actieve veiligheid niet vergeten.

„Skoda maakt dankbaar gebruik van standaard componenten van moederbedrijf Volkswagen“
Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)

Prestaties en verbruik

Daarnaast is het motormanagement van de 1.6 liter diesel aan te passen. De bestuurder kan kiezen voor een sportief, een gewoon of een zuinig karakter. Het verschil is goed voelbaar in het gaspedaal. In de sport-stand lijkt de Octavia altijd wind mee te hebben, in de economische modus zijn de prestaties alsof er tegen de wind in gevochten moet worden. Toch zijn de prestaties in absolute zin altijd prima; alleen moet er in het ene geval nadrukkelijker om worden gevraagd dan in het andere.

De versnellingsbakverhoudingen zijn zo gekozen dat het maximale koppel beschikbaar is bij gangbare kruissnelheden. Juist op 100 of 130 km/u is de Octavia Greenline daarom helemaal in zijn element en vreet de auto kilometers, terwijl de brandstofmeter nauwelijks lijkt te dalen.

Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)

Volgens Skoda is een verbruik van 3.2 liter dieselolie per 100 km mogelijk. In de praktijk is dit echter alleen te realiseren door met een gangetje van 80 à 90 km/u achter vrachtwagens aan te sukkellen. Reken bij een kalme rijstijl (bij ongeveer 100 km/u met de verkeersstroom mee) op 3.8 liter per 100 km.

Tijdens een nachtelijke rit van noord naar zuid Nederland werd stevig doorgereden en werd de volle 130 km/u aangetikt waar toegestaan. Dat kostte 4.9 liter per 100 km. Alleen wanneer doelbewust bot wordt gereden, is het mogelijk om meer dan 5 liter per 100 km te verbruiken.

Skoda Octavia Combi (2013 - 2019)

Dat zijn fraaie cijfers, maar met de nóg grotere Skoda Superb Combi kon in de praktijk minstens zo zuinig worden gereden. Ook "spaardiesels" van andere merken doen dit minstens zo goed. Het grote verschil zit in het theoretische verbruik, want dankzij een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer komt alleen de Skoda in aanmerking voor 14% bijtelling. En daarmee biedt deze Skoda ook financieel meer ruimte.

Conclusie

Skoda belooft heel wat met de nieuwe Octavia Combi Greenline: meer ruimte tegen een lagere prijs, een lager verbruik én een lagere bijtelling. Een week sturen met dit Tsjechische wonder wijst uit dat alle beloften waar worden gemaakt.

Wat betreft de ruimte is er geen twijfel mogelijk: de Octavia is groter dan andere auto's in deze prijsklasse en biedt zelfs meer ruimte dan auto's uit een hoger segment. Gezien de prijs is de uitrusting keurig verzorgd.

De "Greenline" is de meest zuinige uitvoering van de Octavia. De brandstofbesparende technieken hebben geen enkele negatieve invloed op het weggedrag of de prestaties. Het beloofde verbruik van 3.2 liter per 100 km is in de praktijk nauwelijks te realiseren, maar 4 liter per 100 km is gemakkelijk haalbaar. Ongeacht het daadwerkelijke verbruik is het belastingvoordeel altijd maximaal.

plus
  • Nette prijs
  • Vlot en zuinig
  • Ruim en praktisch
min
  • Schel geluid audiosysteem
  • Airco niet standaard op Greenline