Publicatiedatum: 9 november 2016
Smart ForFour Brabus
Autotest

Smart ForFour Brabus

Logische aanvulling

Autotest - Smart maakt soms wonderlijke keuzes. Het merk is bekend van de handzame tweezitters, maar biedt nu ook een vierpersoons auto aan. Daarmee lijkt het belangrijkste voordeel teniet gedaan te worden. En nu verruilt Smart de efficiƫnte motor ook nog eens tegen een krachtpatser van Brabus. Wat is de logica achter de "Smart ForFour Brabus"?

Smart en Brabus werken al vele jaren samen. Brabus is zelfs uitgegroeid tot de huistuner van Smart. In het verleden waren er daarom al vele bijzondere en vooral heetgebakerde Smarts met het Brabus-label. Maar dat waren altijd tweepersoons modellen.

De nieuwe generatie modellen van Smart omvat echter een tweepersoons én een vierpersoons model en daarom heeft Brabus dit keer beide uitvoeringen onder handen genomen. Het uiterlijk is slechts minimaal gewijzigd. Achter zijn een diffuser in matgrijs en uitlaatsierstukken in chroom te vinden. Daarnaast verraden de speciale velgen en brede banden dat het hier om een bijzondere uitvoering gaat.

Smart ForFour Brabus

Exclusief

Voor de testauto komt daar het "Xclusive" pakket bij. Daarmee krijgt het interieur een exclusieve uitstraling dankzij met leder beklede stoelen en een deels met leder bekleed dashboard. Met Brabus klokken, Brabus vloermatten en vele logo's kan het niemand ontgaan dat dit de Brabus-uitvoering is.

Terwijl de Smart ForTwo uniek is dankzij het tweepersoons concept (makkelijker parkeren, wendbaarder in druk verkeer, hippe uitstraling), heeft de ForFour het heel wat moeilijker om zich te onderscheiden van de massa. Smart presenteert de ForFour daarom als een hoogwaardige kleine auto en maakt dat waar met een rijke uitrusting en chique aankleding. Met deze Brabus-uitvoering is dat onderscheidend vermogen nog groter. Er lijkt dus logica te zitten achter de ForFour-Brabus!

Smart ForFour Brabus
Smart ForFour Brabus

Prestaties

Om tot betere prestaties te komen is de brandstofdruk gestegen, is de luchttoervoer verbeterd, schakelt de automaat sneller en is de tegendruk van de uitlaat geoptimaliseerd. Het resultaat is dat de 900 cc driecilinder nu 109 pk / 170 Nm levert (standaard: 90 pk / 132 Nm).

Voorheen resulteerde een dergelijke aanpassing in een klein driftig autootje dat schreeuwde, brulde en de inzittenden ophitste om zo hard mogelijk te rijden. De sensatie was daarbij onovertroffen, maar in feite reed zelfs een doorsnee gezinsauto de Smart Brabus al zoek.

Mede daarom heeft Brabus voor deze nieuwe generatie voor een heel ander karakter gekozen. Dat begint met het diepste en mooiste geluid dat ooit uit een driecilinder motortje is gekomen. Binnenin (niet buiten!) klinkt het alsof er een dikke sportwagen is gestart. Vervolgens reageert de ForFour daadkrachtig en gewillig op het gaspedaal, maar is geen spoortje van de wildebras van weleer over.

Wanneer stevig wordt doorgereden, schakelt de ForFour Brabus snel en valt op dat het karakter van de motor perfect is aangepast aan de versnellingsbakverhoudingen. Dit zorgt voor een razendsnelle acceleratie van 0 tot 50 km/u (de sprinttijd tot 100 km/u is met 9.5 seconden alles behalve indrukwekkend). Dankzij het royale koppel, vallen op de snelweg de uitstekende tussenacceleraties op.

Smart ForFour Brabus

Het is vooral de directe reactie op ieder commando dat de Brabus zo aangenaam maakt. Wanneer het gaspedaal langere tijd wordt gevloerd, is de Brabus juist snel buiten adem.

Ronduit vervelend is de geringe actieradius. Smart belooft een gemiddeld verbruik van 4.6 liter per 100 km (1 op 21.7), maar in de praktijk is 5.4 liter per 100 km (1 op 18.5) het best haalbare. Wie niet tot de laatste druppel doorrijdt, staat daarom iedere 400 km bij het tankstation. Er zijn inmiddels elektrische auto's die verder komen!

Smart ForFour Brabus

Weggedrag

Natuurlijk bestaat een krachttraining bij Brabus uit meer dan alleen een sterkere motor. Brabus zet de ForFour op een "Performance sportonderstel" dat nog eens 20% stugger is dan het gebruikelijke sportonderstel. Ook is de elektronische anti-slip regeling aangepast voor meer vrijheid.

Die aanpassingen doen de ForFour goed. De auto staat veel steviger op de benen, helt merkbaar minder over in de bocht en geeft daarmee veel meer vertrouwen. Net als bij de gewone ForFour is het koetswerk uiterst gevoelig voor zijwind.

Smart ForFour Brabus

Volgens Brabus is de besturing directer en zwaarder geworden, maar van dat laatste is weinig te merken. De ForFour stuurt zelfs zo licht dat er geen enkel gevoel met de voorwielen is. En dat is jammer, want het unieke kenmerk van de ForFour is het feit dat deze auto achterwielaandrijving heeft, net als sportwagens. Bij volbloed sportwagens zorgt dit ervoor dat de aandrijfkrachten van de motor het gevoel in de besturing niet verstoren, maar bij deze ForFour is er bij gebrek aan gevoel in de besturing niets te verstoren.

Wel is de besturing heel exact. Een kleine beweging geeft meteen een groots effect. Dat geeft de auto een zekere superioriteit die de Brabus-beleving compleet maakt.

Smart ForFour Brabus

Conclusie

Wat is de logica achter de Smart ForFour Brabus? Met de ForFour wil Smart een kleine maar tegelijkertijd exclusieve vierpersoons auto aanbieden. Daarin slaagt iedere ForFour al dankzij het uiterlijk en de aankleding. De Brabus gaat hierin nog een stap verder en vormt dus een logische aanvulling.

Met de Brabus-uitvoering is de rijervaring nu ook nog eens bijzonder. De sterkere motor maakt de auto uiteraard sneller, maar in tegenstelling tot de voorgaande generaties is de nieuwe Smart Brabus geen driftkop. In plaats daarvan biedt de ForFour nu de rust en de daadkracht van een comfortabele reisauto.

plus
  • Wendbaar en vlot
  • Nog exclusiever dan een gewone ForFour
min
  • Geringe actieradius
  • Te lichte besturing
  • Uiterst gevoelig voor zijwind