Publicatiedatum: 7 juli 2017
Smart ForTwo electric drive
Autotest

Smart ForTwo electric drive

Een stroom van nieuwe ideeën

Autotest - Smart is altijd anders geweest. Vanaf het eerste begin had deze fabrikant nieuwe ideeën over auto's. Dat begon met een eigenzinnig ontwerp, maar gaat veel verder dan dat. Juist in de stad is elektrische aandrijving zinvol en dat geeft vervolgens weer een "stroom" van nieuwe mogelijkheden...

Toen Smart in 1994 het levenslicht zag, waren de ideeën er al maar was de techniek er nog niet klaar voor. Al in het prilste begin van de samenwerking tussen horlogemaker Swatch en automaker Mercedes-Benz, hadden de bedrijven een visie op de toekomst.

Steeds meer mensen zouden in de stad gaan wonen. Als al die mensen zich individueel (dus niet samen in trein, bus of metro) zouden verplaatsen, dan zou dat tot grote problemen leiden. De stad zou vervuilen en simpelweg dichtslibben.

Smart ForTwo electric drive

De eerste stap was om de stadsauto radicaal kleiner te maken, om zo de fileproblemen en parkeerproblemen te lijf te gaan. In grote steden is de Smart ForTwo daarom een groot succes gebleken.

Elektrische auto

De vervuiling bleef echter en daarom kwam Smart in 2006 met de eerste elektrisch aangedreven versie van de ForTwo. Die eerste variant werd voornamelijk aangeboden aan grote bedrijven en diende vooral als "studiemodel". In 2009 volgde de tweede generatie van de "Smart electric drive" voor het grote publiek.

Nu is het tijd voor de derde generatie. Dit keer pakt de fabrikant het breder aan, want de ForTwo, ForTwo Cabrio en de ForFour zijn allemaal leverbaar als elektrische auto. Ondanks het feit dat de Smart ForFour meer ruimte voor batterijen biedt dan de ForTwo, zijn alle varianten voorzien van dezelfde batterijen en dezelfde elektromotor (tegen dezelfde prijs!).

Smart ForTwo electric drive
Smart ForTwo electric drive

Onder de vloer is een 17.6 kWh sterke lithium-ion batterij te vinden. De bagageruimte is daarom gelijk aan die van iedere andere Smart. Voor de hier gereden ForTwo betekent dat voldoende voor een forse boodschappentas of een grote trolley. De accu kan via het stopcontact thuis in 6 uur (tot 80%) worden opgeladen of via een publiek laadpunt in 3.5 uur (tot 80%). Daarna kan de Smart electric drive volgens de NEDC-norm 160 km afleggen.

Prestaties en verbruik

Hoe groot die afstand in de praktijk is, hangt af van de rijstijl, de weersomstandigheden en het gebruik van accessoires. Tijdens de proefrit kon 126 km worden afgelegd, maar daarbij moet worden opgemerkt dat ronduit baldadig is gereden. Een gewone Smart ForTwo is namelijk al een feestje om te rijden, maar deze elektrische versie is zo mogelijk nog uitdagender!

De ervaring is echter compleet anders. Bij iedere Smart ligt de motor achterin, in een ruimte die in open verbinding staat met het interieur. Dat betekent dat de motor in een Smart nadrukkelijker hoorbaar is dan in een traditionele auto. De elektrische motor is echter onhoorbaar. Bovendien hoeft de elektrische motor geen toeren te maken om vermogen te kunnen leveren en daarom is deze Smart nog levendiger.

Smart ForTwo electric drive

Het vermogen van 82 pk is iets minder dan dat van de meest populaire benzinemotor (90 pk), terwijl het koppel van 160 Nm vrijwel gelijk is aan dat van de meest gespierde Smart Brabus (170 Nm). Daarom zijn de prestaties niet alleen gevoelsmatig, maar ook in absolute zin prima. Zelfs op de snelweg weet deze ForTwo behoorlijke tussenacceleraties neer te zetten.

„Terwijl een conventionele Smart licht en levendig voelt, voelt deze elektrische variant solide en volwassen“
Smart ForTwo electric drive

Iedere elektrische auto zet bewegingsenergie om in elektriciteit tijdens remmen en uitrollen; dat voorkomt dat energie wordt weggegooid. Smart biedt twee mogelijkheden om energie te herwinnen. In de eco-stand remt de auto sterk af zodra het gaspedaal wordt losgelaten. Op die manier wordt veel energie herwonnen en is het rempedaal in de stad bijna overbodig. In de standaard-modus wordt met behulp van radar bepaald of remmen danwel uitrollen het meest efficiënt is. Dit werkt in de praktijk prima en bevordert zelfs de veiligheid.

Het accupakket weegt een kleine 200 kg en alhoewel dit niet merkbaar is in de prestaties, is het wel merkbaar in het weggedrag. Terwijl een conventionele Smart licht en levendig voelt, voelt deze elektrische variant solide en volwassen. Daarbij laten de elektronische veiligheidsnetten minder vrijheid toe, waardoor de electric drive minder speels is.

Smart ForTwo electric drive

Nieuwe ideeën

Voor Smart is het aanbieden van een elektrische auto slechts het begin. Alhoewel de software er nog niet klaar voor is, is de hardware klaar om de auto dienst te laten doen als stroombron. Op momenten dat de vraag naar elektriciteit groter is dan het netwerk kan leveren, kan de Smart electric drive dienst doen als buffer. Daarbij geeft de bestuurder aan wanneer een volgende rit gepland is en hoeveel stroom er minimaal in de accu's moet blijven, zodat de auto altijd bruikbaar blijft.

Daarnaast biedt Smart de middellen om het delen van een auto makkelijk te maken ("Ready to share"). Al vele jaren heeft Smart een eigen autodeelprogramma (Car2go) en die software kan binnenkort ook door particulieren worden gebruikt. Zo kunnen buren, collega's of vrienden een auto delen, waarbij Smart zorgt voor de administratie en financiële afhandeling. Op die manier zijn er minder auto's nodig en dat komt de leefbaarheid in de stad ten goede.

Smart ForTwo electric drive

Conclusie

De vierde generatie van de Smart ForTwo is nu ook leverbaar als elektrische auto. De "electric drive" rijdt minstens zo goed als grotere en duurdere elektrische auto's van andere merken. Het grote verschil zit in de actieradius, want met 160 km is de Smart electric drive beperkt tot de stad.

Ondanks het extra gewicht van de batterijen, biedt de Smart ForTwo electric drive minstens zoveel rijplezier als de benzinegestookte varianten. Ook de binnenruimte en wendbaarheid zijn gelijk gebleven, terwijl het comfort juist op een hoger niveau staat. Tegelijkertijd liggen de kosten per kilometer fors lager.

Dankzij een stroom aan nieuwe ideeën, gaat de Smart electric drive in zekere zin toch verder dan de concurrentie. Smart is hardwarematig nu al klaar om te dienen als stroombron en niet alleen als stroomverbruiker. Daarbij zorgt slimme software ervoor dat de electric drive zich leent als deelauto. Zo geeft Smart steeds meer invulling aan de idealen die het merk al sinds zijn oprichting had.

plus
  • Prima rijeigenschappen
  • Lage aanschafprijs, minimale kilometerprijs
  • Alle sterke punten van de gewone Smart, maar dan zonder emissies
min
  • Beperkte actieradius