Publicatiedatum: 6 augustus 2010
Smart ForTwo (2007 - 2014)
Autotest

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Nog steeds baanbrekend

Autotest - Smart is al ruim tien jaar op de markt. Na al die tijd is het merk nog steeds baanbrekend met een uniek concept. Smart heeft destijds alle bestaande ideeën over boord gezet: het bepaalde wat de gemiddelde automobilist nodig heeft, en heeft daar een auto bij gebouwd. Het resultaat is een auto die wendbaarder, zuiniger, praktischer en vooral veel slimmer is dan het bestaande aanbod. Nu is de "ForTwo" nog slimmer geworden, want voor modeljaar 2010 heeft de auto een facelift ondergaan.

"Wat de gemiddelde automobilist nodig heeft", is open voor interpretatie. Het idee achter de Smart ForTwo is dat de gemiddelde auto een of hoogstens twee personen vervoert. Een achterbank wordt zelden gebruikt en is verspilde ruimte die een auto onnodig groot maakt. Zoals de naam al zegt biedt de Smart "ForTwo" (volop) ruimte aan twee personen en hun bagage.

Facelift

De uitrusting en uitstraling van het interieur was tot nu toe die van een kleine, goedkope auto. Alleen de veiligheidsvoorzieningen stonden altijd op een ongekend hoog niveau. Terwijl deze slimme tweezitter is uitgegroeid tot een icoon waar rijk en arm zich graag in vertoont, bleef de uitrusting echter eenvoudig. Met de facelift voor modeljaar 2010 is daar verandering in gekomen.

De gebruikte materialen en kleuren zijn herzien, waardoor het gehele interieur een hoogwaardigere uitstraling heeft gekregen. Heel prettig is dat het onderste deel van de tweedelige achterklep nu (eindelijk) met één hand is te openen.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Daarnaast is de optielijst uitgebreid met een geïntegreerd audio- en navigatiesysteem inclusief "surround sound". Het navigatiesysteem functioneert prima, maar heeft door de lage resolutie van het beeldscherm eenvoudig aandoende graphics. Het geluid van het audiosysteem (nu incl. USB-aansluiting en SD-kaart lezer) is minder blikkerig en vooral veel ruimtelijker geworden dan voorheen.

Dankzij een iPhone "app" is de Smart ForTwo de eerste auto ter wereld waarin standaard Internet-radio beschikbaar is. Dit werkt in de praktijk prima, alhoewel de data-ontvangst sterk afhankelijk is van het dekkingsgebied. Tijdens een testrit door het Duitse Ruhrgebied bleef het gekozen (Britse) station continu en storingsvrij spelen.

Lightshine

Ter ere van modeljaar 2010 is de ForTwo leverbaar in de hier gereden "Lightshine"-editie. Deze is herkenbaar aan een fraai beige interieur. Het exterieur is uitgevoerd in een nieuwe tint lichtblauw metallic en dat staat de auto fantastisch! Daarbij onderscheidt de "Lightshine" zich met details als de LED-dagrijlampen en blauwe armaturen in de koplampen.

Het zorgt er allemaal voor dat de Smart minder het gevoel geeft van een "klein bakkie" en meer van een "begeerlijk autootje".

Verbruik

Dankzij de geringe omvang is de Smart ForTwo van nature zeer zuinig. Voor modeljaar 2010 zijn alle bestaande motoren nog zuiniger gemaakt, terwijl het vermogen gelijk is gebleven. Op de Brabus-uitvoering na, stoten alle varianten nu minder dan 100 gram CO2 per kilometer uit.

Een ding is niet veranderd: ook de nieuwe ForTwo is alleen leverbaar met een sequentiële versnellingsbak. Een tikje tegen de versnellingshendel naar voren is voldoende om de volgende versnelling te kiezen. Een tikje terug betekent terugschakelen. De Smart ForTwo heeft geen koppelingspedaal.

Deze bijzondere versnellingsbak vraagt, op z'n zachtst gezegd, de nodige gewenning. Omdat de kleine motor weinig souplesse biedt, vraagt het enige handigheid om exact aan te voelen wat het beste moment is om te schakelen. Wanneer op het verkeerde moment wordt geschakeld valt de snelheid terug of schudt de auto hevig. Als alternatief kan de "Soft Touch"-versnellingsbak zelf schakelen, maar vooral met koude motor voelt de computer de motor slecht aan.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Eenmaal gewend aan de eigenzinnige versnellingsbak valt op dat de vernieuwde ForTwo veel makkelijker is te verleiden tot een laag verbruik dan de voorganger. Een kalme rit over voornamelijk provinciale wegen kostte 4,6 liter per 100 km.

Weggedrag

Rijden met een extreem korte auto als de Smart ForTwo blijft een bijzondere ervaring. De wielbasis van menig zakenauto is langer dan de gehele Smart ForTwo! In de loop der jaren is het onderstel van de ForTwo steeds verder verfijnd en inmiddels is de auto redelijk comfortabel in de stad en zelfs zeer stabiel op de snelweg. Dit miniatuurtje leent zich daarom ook voor het afleggen van langere afstanden.

Toch is het in de stad waar de Smart ForTwo echt in z'n element is. In druk verkeer schiet de ForTwo overal tussendoor en kan worden geparkeerd in ruimtes die andere auto's nog altijd voor onmogelijk houden.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Conclusie

Baanbrekend na tien jaar? Ja, want het idee achter de Smart ForTwo blijft bijzonder. Vrijwel alle auto's bieden meer ruimte en meer vermogen dan nodig. Smart is slimmer door precies voldoende ruimte te bieden, met als bijkomend voordeel dat de auto wendbaarder, voordeliger en praktischer is. Ondanks de minimale afmetingen is de Smart ForTwo zeer veilig en rijdt de auto even goed als andere kleintjes.

Voor modeljaar 2010 zijn de motoren aangepast, zodat de ForTwo nu nog zuiniger is. De CO2-uitstoot duikt voor vrijwel alle uitvoeringen onder de magische grens van 100 gram. Het blijft lastig om het door de fabriek beloofde verbruik in de praktijk te realiseren, maar de ForTwo is wel makkelijker te verleiden tot zuinig rijden dan voorheen.

De belangrijkste verbeteringen zijn vooral visueel. Dankzij nieuwe kleuren en materialen heeft de auto een meer hoogwaardige uitstraling gekregen. Daarmee is de Smart ForTwo 2010 niet zozeer beter geworden, maar wel veel aantrekkelijker.

plus
  • Zeer voordelig in gebruik
  • Ongekend wendbaar en praktisch
  • Volwaardiger en nog begeerlijker dankzij aanpassingen voor 2010
min
  • Automatische versnellingsbak vraagt gewenning
  • Dashboard in lichte kleur geeft hinderlijke reflectie in voorruit