Publicatiedatum: 19 oktober 1999
Suzuki Alto (1979 - 1985)
Autotest

Suzuki Alto (1979 - 1985)

Houd het simpel!

Autotest - Suzuki verovert Europa. Dat doet de Japanse fabrikant door hoge kwaliteit voor een lage prijs aan te bieden. Maar hoe is dat mogelijk? Een proefrit met de Suzuki Alto geeft het antwoord: houd het simpel!

"Houd het simpel" zit in de techniek, de uitrusting, het uiterlijk en... de omvang! Natuurlijk zijn auto's in het laagste segment van de markt klein, maar de Alto is nog een maatje kleiner dan andere compacte auto's. De Alto begon zijn leven namelijk in Japan als "kei car". Een kei car moet aan strikte voorwaarden voldoen qua maatvoering en geniet in Japan dan vele financiële voordelen.

Suzuki Alto (1979 - 1985)

Vormgeving

Ondanks de bijna vertederende buitenmaten zorgen de dappere blik in de koplampen, het chroom in de grille en de contrasterende zwarte accenten rondom ervoor dat de Alto niet armoedig oogt. Een grappig detail zijn de knipperlichten en de stadsverlichting in de bumper: die units zijn te groot voor de bumper en steken er daarom aan de onderkant uit! Ook voor het mistachterlicht was geen ruimte meer, dus dat hangt los onder de achterbumper.

Een verkenning in en om de auto leert dat de uitrusting uiterst karig is. Zo zijn een rechter-buitenspiegel, achterruitenwisser, radio, klokje, van binnenuit vergrendelbare achterklep, hoedenplank, dagteller of toerenteller allemaal niet aanwezig. De ene buitenspiegel wordt met de hand versteld door het raam te openen (uiteraard met een slinger) en de spiegel in de gewenste stand te duwen. De deuren hebben geen bergvakken, maar een (afsluitbaar!) dashboardkastje is wel aanwezig.

Suzuki Alto (1979 - 1985)
Suzuki Alto (1979 - 1985)

Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur voelt de Alto nog kleiner dan hij er uitziet. Het interieur van de testauto is bekleed met bruine en beige stof, hetgeen verraadt dat het ontwerp van de Alto stamt uit de jaren '70. De stoelen zijn klein en de hoofdsteunen lijken alleen voor de sier aanwezig te zijn, want ze leveren geen enkele bijdrage aan de veiligheid. De ruimte op de achterbank is nihil; zelfs kinderen zitten hier verplicht dwars om überhaupt achterin te passen. Het enige onderdeel dat bij voorkeur klein is, het stuurwiel, is juist groot en dun.

Naast deze Alto voelt Suzuki's grotere model, de SA310 (vanaf 1985 bekend als "Swift") duidelijk groter, luxueuzer en vooral meer solide.

„Suzuki maakt met de Alto autorijden betaalbaar door al het overbodige weg te laten“

Motor

In Japan weet Suzuki te bezuinigen door de Alto te voorzien van een kleine motor (543 cc, 28 pk) die wel aan de kei-car normen voldoet, maar lang niet aan alle milieurichtlijnen. Voor de Europese markt is de Alto daarom voorzien van een 796 cc benzinemotor. De driecilinder wordt gestart met een handmatig bediende choke, maar loopt al snel mooi en trillingsarm rond.

Suzuki Alto (1979 - 1985)

Het vermogen van 40 pk is beperkt, maar is toereikend in de stad en nét voldoende op de snelweg. In feite vormt de remkracht (schijfremmen voor, trommelremmen achter) in de praktijk de belangrijkste beperking. Of beter gezegd: het gebrek aan remkracht, want wie eenmaal een noodstop heeft geprobeerd te maken voelt als vanzelf aan dat deze Alto geen ideale partner is voor intensief gebruik op hoge snelheid.

Vanwege de handgeschakelde vierbak (met zeer lange en dunne versnellingshendel) loopt het toerental op hoge snelheid sterk op met een hoog verbruik en heel veel motorgeluid als gevolg. Sowieso laat de Alto heel veel mechanische geluiden horen die in andere auto's dankzij de geluidsisolatie gemaskeerd worden. Ook hier is de grotere (maar beduidend duurdere) SA-310 in alle opzichten superieur aan de Alto.

Suzuki Alto (1979 - 1985)

Weggedrag

Ook het onderstel is met het oog op de kosten eenvoudig (McPherson voor, starre as op bladveren achter). Om te voorkomen dat de bestuurder zich te buiten gaat aan snel bochtenwerk of andere uitspattingen, is de besturing indirect en vraagt het veel stuuromwentelingen om een scherpe bocht te maken. Hierdoor kon Suzuki bovendien kiezen voor relatief zachte vering en dat is een dankbare keuze in de stad.

Uiteraard moet de Alto het stellen zonder stuurbekrachtiging. Gevoelsmatig ontbreekt dit alleen bij manoeuvreren. Tijdens de dagelijkse rit stuurt de Alto niet zwaar. In de stad is het koetswerk eenvoudig te overzien en is de draaicirkel aangenaam klein.

Suzuki Alto (1979 - 1985)

Conclusie

Hoe kan Suzuki de Alto voordelig aanbieden? Door het simpel te houden! Alles van de vormgeving via de uitrusting tot de techniek is bijzonder eenvoudig. Gezien de lage prijs is dit zeker geen kritiek, maar juist een compliment. Suzuki maakt met de Alto autorijden betaalbaar door al het overbodige weg te laten. Bovendien zorgt deze eenvoud ook voor betrouwbaarheid. Op die manier is de Alto niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik.

plus
  • Compact en wendbaar
  • Uiterst betrouwbaar
min
  • Matige remmen
  • Karige uitrusting