Publicatiedatum: 25 februari 2015
Suzuki Vitara
Autotest

Suzuki Vitara

Vitaal

Autotest - Wat is belangrijker dan succesvol zijn? Succesvol blijven! En om succesvol te blijven is het nodig om met de tijd mee te gaan. Daarom introduceert Suzuki nu de geheel nieuwe Vitara. Wat heeft de nieuwe Vitara te bieden?

Toen Suzuki in 1988 de eerste Vitara introduceerde, was dat vooral een pretauto. De Vitara beschikte over serieuze off-road capaciteiten en bracht de inzittenden op plekken die voorheen onbereikbaar waren.

Gaandeweg werd de Vitara steeds meer personenauto en steeds minder terreinauto. En met de nieuwe Vitara wordt die trend voortgezet. Wat is gebleven, is de stoere aanblik met een hoge schouderlijn en een hoog opgetrokken neus.

Suzuki Vitara

Personaliseren

Een auto als de Vitara wordt tegenwoordig minder gekocht als werkpaard, maar vooral als lifestyle auto. Mede daarom is de nieuwe Vitara op vele manieren te personaliseren. Zo kunnen het dak en de buitenspiegels in een contrasterende kleur worden uitgevoerd. De grille, omlijsting van de breedstralers en "fenders" kunnen naar wens in chroom, mat of wit worden uitgevoerd.

Het dashboard is standaard afgewerkt met een mat-chromen sierlijst, maar deze kan ook worden uitgevoerd in de lakkleur. Zelfs het klokje is in diverse "smaken" verkrijgbaar. Zo heeft de testauto een analoog klokje met de symbolen van de Chinese dierenriem op de schaalverdeling.

Suzuki Vitara
Suzuki Vitara

Ruimte

De Vitara deelt onderhuids vele componenten met de Suzuki SX4 S-Cross. Alhoewel het stoere uiterlijk anders doet vermoeden, is de Vitara een slag kleiner dan de SX4 S-Cross! Zo biedt de Vitara 5 cm minder beenruimte achterin; maar deze is desondanks nog ruim voldoende.

De ruimte voorin laat weinig te wensen over, maar helaas zijn de stoelen klein en zijn de hoofdsteunen te laag om daadwerkelijk bij te dragen aan de veiligheid. Zoals het hoort bij een auto als deze is de zit hoog, met als prettige bijkomstigheid een eenvoudige instap en een goed overzicht over het verkeer. Omdat de motorkap goed zichtbaar is vanaf de bestuurdersstoel, heeft de bestuurder het gevoel een grote, machtige auto te rijden. De beleving is daarom anders dan bij de S-Cross.

Uitrusting

De S-Cross is vooral bedoeld als ruime gezinsauto, terwijl de Vitara bedoeld is als lifestyle auto. Daarom voorziet Suzuki juist de Vitara van de diverse technologische hoogstandjes.

Suzuki Vitara

Meest in het oog springend is een geïntegreerd audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Dit heeft een handig "home screen" waarop alle functies tegelijk zijn af te lezen. Suzuki ondersteunt zowel "Apple CarPlay" (Apple) als "MirrorLink" (Android) om de smart phone van de gebruiker samen te laten werken met de auto.

Op het gebied van veiligheid zet de Vitara ook belangrijke stappen voor Suzuki. Middels een radar in de neus meet de Vitara de afstand en het snelheidsverschil ten opzichte van de voorligger. Mocht dit gevaarlijk klein worden, dan waarschuwt de Vitara met licht- en geluidssignalen. Als de bestuurder daar niet op reageert, dan remt de auto zelf om een ongeluk te voorkomen danwel de schade te beperken. Diezelfde radar wordt ook gebruikt voor de "adaptieve cruise-control", die de snelheid automatisch aanpast aan het overige verkeer.

Suzuki Vitara

Motoren

De Vitara is leverbaar met een dieselmotor en een benzinemotor. Beide hebben een inhoud van 1.6 liter en beide leveren 88 kW (120 pk).

Dankzij lichtgewicht bouw is de Vitara veruit de lichtste auto in zijn segment. Het instapmodel weegt 1.125 kg en dat is vergelijkbaar met een stadsautootje! Desondanks zijn de prestaties met de benzinemotor maar net voldoende. Wie kalm met de verkeersstroom meerijdt, zal de "1.6 VVT" nooit als onderbemeten ervaren. Wanneer echter meer vermogen wordt gevraagd, bijvoorbeeld om vlot te passeren of om een helling te beklimmen, dan schiet de benzinemotor tekort.

„De nieuwe Vitara is meer lifestyle auto en minder terreinauto dan voorheen, zonder zijn herkomst te verloochenen“

Met name bij de variant met automatische versnellingsbak is dit goed merkbaar. Bovendien voelt de automaat de bestuurder niet goed aan en schakelt deze steevast op de verkeerde momenten. Gelukkig laat de automaat zich ook schakelen met "flippers" achter het stuurwiel en dan rijdt deze variant juist fijner dan de handgeschakelde uitvoering.

Tegenover de matige prestaties staat gelukkig ook een gematigd verbruik. Op een veeleisende route met bergweggetjes, stadsverkeer en een langdurige fotosessie op het strand kwam het testverbruik uit op een keurige 6.2 liter per 100 km.

Suzuki Vitara

Diesel

De dieselmotor heeft dankzij het grotere koppel (320 Nm) veel meer reserve paraat en geeft de Vitara daarom een meer volwassen gevoel. Bovendien mag alleen een diesel een aanhanger van 1.500 kg trekken (1.200 kg voor benzinemotor).

Op eenzelfde veeleisende route als de benzinemotor, kwam het testverbruik met de Vitara diesel uit op 5.1 liter per 100 km; eveneens een zeer bescheiden waarde voor een auto als deze.

Weggedrag

Omdat de Vitara een lifestyle auto is, is vierwielaandrijving niet standaard. Maar... gevoelsmatig is de Vitara ontworpen als vierwielaandrijver. De variant met tweewielaandrijving voelt namelijk licht en onzeker. Daarbij helt het koetswerk over in snelle bochten en ook dat draagt niet bij aan het gevoel van vertrouwen. Wanneer wordt gekozen voor de variant met vierwielaandrijving ("AllGrip") is de Vitara beter in balans en voelt de auto stabieler en rustiger.

Suzuki Vitara

AllGrip

Ook de variant met AllGrip drijft standaard alleen de voorwielen aan. Pas wanneer wielspin optreedt, springen de achterwielen bij. Op die manier wordt brandstof bespaard. Maar... met een druk op de knop kan de bestuurder kiezen hoe de vierwielaandrijving zal worden ingezet.

Zo is er een "Sport"-modus waarbij de aandrijfkrachten in de bocht actief over de voor- en achterwielen worden verdeeld om zo beter te kunnen presteren.

Suzuki benadrukt dat de Vitara geen terreinauto is. Daarom is er geen "zand" of "modder" modus en slechts een "sneeuw" stand. Maar, in de praktijk leent de Vitara zich bovengemiddeld goed voor terreinrijden!

Zo kan permanente vierwielaandrijving worden ingeschakeld ("lock") en zorgt de elektronica ervoor dat het motorvermogen altijd naar het wiel met de meeste weerstand (lees: grip) wordt gestuurd. Ook voorziet Suzuki in een handige afdaalhulp. Op die manier komt de Vitara verder in het terrein dan de concurrentie. Ondanks alle vernieuwingsdrang behoudt de Vitara daarmee de sterke punten die auto zo succesvol hebben gemaakt.

Suzuki Vitara

Conclusie

Suzuki houdt de Vitara jong en vitaal door continu te vernieuwen. De nieuwe Vitara is meer lifestyle auto en minder terreinauto dan voorheen, zonder zijn herkomst te verloochenen.

Omdat de Vitara meer personenauto is geworden, zijn de rijeigenschappen met sprongen vooruit gegaan, zonder dat dit al te veel afbreuk doet aan de capaciteiten in het terrein. Het comfort staat op het niveau van een gewone personenauto en de uitrusting is vooruitstrevend te noemen. Dankzij de vele mogelijkheden om de auto aan de eigen smaak aan te passen, overtuigt de Vitara nu ook als lifestyle auto.

plus
  • Relatief zuinig
  • Ook vaardig in het terrein
  • Overtuigt als lifestyle auto
min
  • Onzeker weggedrag met 2wd
  • Matige prestaties benzinemotor
  • Korte zittingen, lage hoofdsteunen voorstoelen