Publicatiedatum: 2 december 2005
Toyota Yaris (2005 - 2011)
Autotest

Toyota Yaris (2005 - 2011)

Trendsetter

Autotest - Toyota heeft het opnieuw voor elkaar. Zes jaar geleden wist het merk met de Yaris de markt voor compacte auto's op zijn grondvesten te doen schudden. De concurrentie heeft sindsdien niet stilgezeten en mede dankzij de Yaris is de kleine auto volwassen geworden. Nu introduceert Toyota een geheel nieuwe Yaris die wederom zo vernieuwend is dat de auto zich direct onderscheidt van alle andere kleintjes. Lees waarom.

Wat de vorige Yaris tot zo'n succes maakte, was de frisse aanpak. Toyota wilde niet een soortgelijk product in een andere verpakking aanbieden, maar heeft over ieder onderdeel van de compacte auto opnieuw nagedacht en geprobeerd dat te verbeteren.

Dat begon met een ongekend gevoel van ruimte dankzij een, toen nog unieke, ver naar voren geplaatste voorruit. Ook de techniek van de eerste Yaris was zeer vooruitstrevend, met onder andere een in 3d geprojecteerde snelheidsmeter. Daarbij was het uiterlijk geslaagd en bleek de Yaris in de loop der jaren uiterst betrouwbaar te zijn.

Toyota Yaris (2005 - 2011)

Daaris de Yaris

Alleen de betrouwbaarheid kan de nieuwe Yaris nog niet bewijzen, maar op alle andere punten werd de auto stevig aan de tand gevoeld op de veeleisende wegen in Zuid-Frankrijk. Daar valt op dat de auto flink is gegroeid, maar nog steeds in de compacte klasse thuis hoort. De ruimte binnenin doet echter een enorme groeistuip verwachten, want de Yaris is veel ruimer dan het uiterlijk doet vermoeden.

De voorstoelen zijn fors en weten ook grote bestuurders goed te ondersteunen. Het stuurwiel is (afhankelijk van de uitvoering) zowel in hoogte als in afstand tot de bestuurder te verstellen om tot een ideale rijpositie te komen.

De bagageruimte is bij dit nieuwe ruimtewondertje niet vergeten. Deze is voorzien van een handige dubbele bodem en het nog veel handigere "Easy Flat"-systeem waarmee de achterbank in een handomdraai kan worden opgeklapt. Diezelfde achterbank staat op rails om, afhankelijk van de situatie, meer beenruimte of meer bagageruimte te kunnen bieden. Kortom: Toyota heeft alle trucs uit de kast gehaald en haalt het maximale uit minimale buitenmaten.

Toyota Yaris (2005 - 2011)

De vormgeving van het exterieur is niet opvallend, van het interieur hebben de vormgevers des te meer werk gemaakt. Daarvoor heeft Toyota's Europese designcentrum gekozen voor een unieke combinatie van uitgekiende ergonomische vondsten en strakke lijnen. Het dashboard is verdeeld in grote vlakken, waarbij achter vrijwel ieder van die vlakken een bakje of kastje te vinden is. De afwerking is echter voor verbetering vatbaar, want de hendel van het kastje boven de stuurkolom brak bij de eerste aanraking af. De uiterste hoeken van het dashboard zijn benut voor het huisvesten van uitklapbare bekerhouders.

Design

Bovenop het dashboard is, centraal onder de voorruit, de geprojecteerde snelheidsmeter te vinden. De cijfers lijken zich ergens diep onder de motorkap te bevinden. Dit heeft als groot voordeel dat de bestuurder de ogen niet afwisselend hoeft scherp te stellen op het verkeer ver voor de auto en op de snelheidsmeter dichtbij. Dankzij het projectiesysteem is het verschil kleiner geworden en dat maakt het rijden merkbaar ontspannend; mede daarom is dit systeem zonder significante wijzigingen overgenomen van de eerste generatie Yaris.

De middenconsole is de echte eye-catcher. Deze loopt van de futuristische snelheidsmeter tot bijna op de vloer en is uitgevoerd in metaalkleur. Het design liet geen ruimte voor een grote kleurenmonitor. In plaats daarvan heeft Toyota ruimte gevonden voor een even eenvoudig als elegant LCD display. Het wordt gebruikt voor de radio en het (optionele) navigatiesysteem. Deze laatste weet zelfs op dit schermpje duidelijke overzichtskaartjes te tekenen. In de middenconsole zijn ook drie ronde eilandjes te vinden voor de knoppen van de ventilatie en (optionele) airconditioning. Vooral in het donker is deze middenconsole een streling voor het oog. Het interieur is niet alleen het meest doordachte, maar ook het mooiste in z'n klasse.

De uitrusting doet daar een schepje bovenop met onder andere "keyless entry". Daarmee is het voldoende de sleutel op zak te hebben. Het aanraken van de deurhendel is, alleen voor degene die de sleutel bij zich draagt, voldoende om de Yaris te ontgrendelen. Ook voor het starten van de motor kan de sleutel in de zak blijven, want daarvoor is een startknop in het leven geroepen.

„De nieuwe Yaris (diesel) is een echte trendsetter die op alle punten de bakens verzet; net als z'n voorganger“
Toyota Yaris (2005 - 2011)

Afhankelijk van de gekozen uitvoering bestaat de uitrusting verder uit een radio/cd-speler die voor een auto als deze zeer verdienstelijk klinkt. Bovendien speelt dit audio-systeem CD-ROM's met mp3-bestanden af. Op het gebied van veiligheid scoort de Yaris met maximaal 9 airbags. Al deze zaken zijn in andere compacte auto's te vinden, maar de Yaris is de enige die ze allemaal biedt.

Benzine?

Op het gebied van motoren is de Yaris minder vernieuwd. De auto is bij introductie leverbaar met een 1-liter 3-cilinder (van de Aygo) en een 1.3-liter 4-cilinder (van de vorige Yaris). Voor de grootverbruiker is er een 1.4-liter 4-cilinder dieselmotor (van de Corolla). Ondanks deze "vertrouwde" techniek zijn de prestaties van de Yaris uniek in dit segment. Alle motoren halen uitzonderlijk veel paardenkrachten uit de relatief bescheiden inhoud bij een gunstig verbruik.

De 1.3-liter benzinemotor is bijzonder stil en mede daarom geeft de Yaris het idee met een veel royalere auto op weg te zijn. Dat is vooral merkbaar op de snelweg waar 130 km/u wandeltempo is. Andere kleintjes halen de 130 km/u met moeite of geven de inzittenden de indruk het uiterste van de krachtbron te vragen. Toyota geeft een topsnelheid van 170 km/u op, maar dat klopt niet. De testauto wist namelijk 179 km/u op de snelheidsmeter te toveren!

Ook in de stad voelt de Yaris 1.3 zich prima thuis, maar hier scoort de auto niet meer dan gemiddeld. Ook de besturing scoort niet meer dan gemiddeld. De auto lijkt alle commando's met een zekere vertraging uit te voeren. Daarmee weet de Yaris slechts met moeite het vertrouwen van de bestuurder te winnen. De wegligging is uiteindelijk van topklasse, maar het vraagt een lange en voorzichtige kennismaking om daar achter te komen. Voor een auto die op alle punten tot de top hoort, is dit middelmatige stuurgedrag een teleurstelling.

Liever diesel!

De Yaris is pas echt in vorm met de 1.4-liter dieselmotor. Niet alleen is dit de sterkste motor waarmee de auto leverbaar is, de dieselende Yaris stuurt ook nog eens beter dan de benzinegestookte uitvoeringen. Dit heeft onder andere te maken met de gunstigere gewichtsverdeling over de voor- en achterwielen, waardoor de Yaris-diesel beter in balans is.

Met dieselmotor is de Yaris een heerlijke gooi-en-smijt auto die zich heerlijk over slingerweggetjes laat sturen, behendig door dorpjes manoeuvreert en brutaal door de stad scheurt. Terwijl de wegligging op een bochtig parcours uitstekend is, is de auto tegelijkertijd zeer comfortabel op slecht wegdek terwijl de minimale draaicirkel zich keer-op-keer bewijst in de stad. De nieuwe Yaris (diesel) is een echte trendsetter die op alle punten de bakens verzet; net als z'n voorganger.

Toyota Yaris (2005 - 2011)

Conclusie

Toyota introduceerde de eerste Yaris in 1999 en kwam daarmee van niets binnen op de eerste plaats van de lijst van favoriete kleintjes van de Autozine-redactie. Ook de nieuwe Yaris is op veel punten de beste in z'n klasse of hoort minimaal bij de top.

De sterke punten van de vorige Yaris zijn gebleven. Dat zijn onder andere het ruimtelijke gevoel, de geprojecteerde snelheidsmeter, het prima weggedrag en het hoge veiligheidsniveau. Daar zijn met de nieuwe Yaris betere prestaties, meer comfort en een nog beter uitgekiende ergonomie bij gekomen. Kortom: de Yaris blijft een topper en treedt waardig in de voetsporen van zijn voorganger.

plus
  • Rijdt een klasse rijker
  • Ergonomisch zeer doordacht
  • Ruim van binnen, compact van buiten
min
  • Gammelle constructie bovenste dashboardkastjes
  • Indirecte reactie op sturen (alleen 1.3 liter motor)
  • Optionele M-MT versnellingsbak voelt bestuurder niet goed aan