Publicatiedatum: 3 december 1999
Volkswagen Golf III
Autotest

Volkswagen Golf III

Een grijze banaan

Autotest - De Volkswagen Golf was vanaf de introductie van het eerste model in 1974 een regelrecht succes. Om dat succes te kunnen behouden, leek de tweede generatie daarom in vele opzichten op de eerste. Nu introduceert Volkswagen de derde generatie en toont het meer lef op het gebied van vormgeving en techniek. Zal de Golf III desondanks het succes van de eerste twee generaties weten voort te zetten?

De eerste twee generaties van de Volkswagen Golf waren herkenbaar aan ronde koplampen in een zwarte grille. Deze derde generatie van de Golf heeft juist druppelvormige koplampen en een grille in de carrosseriekleur. Het vriendelijke, toegankelijke "gezicht" is echter gebleven, alleen heeft de Golf nu een veel volwassener uitstraling.

Volkswagen Golf III

Van de zijkant gezien heeft de Golf III de kenmerkende C-stijl die als een kromme banaan om de achterzijde heenloopt. Daarmee is de Golf III nog steeds in één oogopslag herkenbaar als Golf. Tegelijkertijd is juist en profil goed te zien dat de Golf flink is gegroeid. Alle auto's worden met de introductie van nieuwe generaties groter en de Golf gaat daarin mee. De nieuwe huisstijl is simpelweg een manier om die ruimere proporties harmonieus vorm te geven.

Ruimte en uitrusting

Binnen is ook duidelijk merkbaar dat de Golf gegroeid is. Het gehele interieur is ruim opgezet, waarbij opvalt dat de stoelen juist relatief klein zijn. Het zitvlak is kort en de hoofdsteunen zijn te laag om een bijdrage te kunnen leveren aan de veiligheid. De ruimte voorin is daarom vooral benut als "beweegruimte" en de vraag is of dat wel zo'n gelukkige keuze is. De hoofd- en beenruimte achterin zijn net voldoende voor volwassenen. De bagageruimte kent een forse tildrempel, maar laat qua inhoud weinig te wensen over.

Volkswagen Golf III
Volkswagen Golf III

Het dashboard is kenmerkend voor Volkswagen: donker, sober en gevoelsmatig opgetrokken uit een onverwoestbaar kunststof dat mee lijkt te kunnen tot het einde der tijden. Optioneel biedt Volkswagen een radio/cassette-speler die qua vormgeving en kleur perfect past bij het interieur. De testauto is voorzien van handbediende airconditioning. Dat wil zeggen dat de bestuurder de aanvoer van koele lucht in- en uit kan schakelen, maar dat de elektronica niet zelf een vaste temperatuur kan behouden door automatisch te kiezen voor koelen of verwarmen.

Op het gebied van veiligheid maakt de Golf III een stap vooruit met de introductie van airbags. Mocht zich een ongeval voordoen, dan worden razendsnel "kussens" opgeblazen waardoor de inzittenden minder hard in aanraking komen met het interieur. De laatste exemplaren van de Golf II waren al voorzien van ABS (anti blokkeer remsysteem) en dat vindt zijn weg uiteraard ook naar de Golf III. Door te voorkomen dat de wielen geheel blokkeren, zorgt ABS ervoor dat de auto bestuurbaar blijft tijdens een noodstop (ook bij gladheid). De controlelampjes voor de airbags en het ABS-remsysteem zijn niet tussen de snelheidsmeter en toerenteller te vinden, maar zijn ondergebracht in een apart paneel links van het stuurwiel om duidelijk te maken dat dit heel bijzondere functies zijn.

„Omdat de Golf bedoeld is voor een groot publiek, is niet gekozen voor een uitgesproken karakter“

TDI

Ook nieuw voor de Golf III: de TDI-motor. Dat wil zeggen: de turbo-diesel was al eerder leverbaar bij Volkswagen, maar met de komst van de Golf III heet deze nu officieel "TDI". Bij het starten is voorgloeien nauwelijks nodig en wie dit vergeet zal de motor in veel gevallen toch kunnen starten. Na een koude start laat de 1.8 liter viercilinder zeer duidelijk van zich horen en staat de hele auto te schudden.

Volkswagen Golf III

Bovendien is de zelfontbrander na een koude start wat nukkig en is het zaak voorzichtig met het gaspedaal en de koppeling om te springen. Gaandeweg neemt het motorgeluid af, terwijl de souplesse van de krachtbron juist toeneemt. De TDI is daarom expliciet bedoeld voor het afleggen van lange afstanden. Wie veel korte afstanden aflegt zal de motor zelden op bedrijfstemperatuur krijgen en dat zorgt voor een hoog verbruik en overmatige slijtage. Op de lange afstand weet de dieselmotor dankzij het hoge koppel (145 Nm) juist langdurig en moeiteloos hoge snelheden vast te houden.

Weggedrag

De turbodiesel toont gaandeweg zijn ware aard en na enkele uren rijden weet iedere bestuurder wat hij/zij van de krachtbron kan verwachten. Het rempedaal daarentegen heeft geen enkel gevoel. Of er nu hard of zacht wordt geremd: via het pedaal is niet voelbaar of er maximale remkracht wordt uitgeoefend of dat er juist nog heel veel reserve is. Dit zorgt voor een minder vertrouwenwekkend gevoel in de auto.

Het weggedrag is het beste te omschrijven als goedmoedig. Omdat de Golf bedoeld is voor een groot publiek, is niet gekozen voor een uitgesproken karakter. Op slecht wegdek biedt de Golf het nodige comfort. Dit zorgt er wel voor dat het koetswerk bij snel bochtenwerk overhelt. In de praktijk is het niet duidelijk of de Golf III stuurbekrachtiging heeft, en zo hoort het! Stuurbekrachtiging is iets wat moet missen als het er niet is, maar wat niet mag opvallen als het er wel is. De Golf stuurt daarom niet uitgesproken licht of zwaar, maar precies goed.

Volkswagen Golf III

Conclusie

Zal de derde generatie van de Volkswagen Golf het succes van de voorgaande generaties weten voort te zetten? Ongetwijfeld! De nieuwe vormgeving is misschien even wennen, maar het is een logisch gevolg van het feit dat auto's groter worden en daar hoort ook een meer volwassen uitstraling bij. Dankzij de kenmerkende "banaan" (de kromme C-stijl) is de Golf III bovendien nog steeds direct herkenbaar als Golf.

Ook de uitrusting werd meer volwassen, met airbags en ABS als belangrijke nieuwe veiligheidsvoorzieningen. De rijeigenschappen zijn prima, maar niet uitgesproken. De Golf is immers een auto voor het volk en dat wil graag een auto die functioneel, degelijk en comfortabel is.

plus
  • Degelijk gevoel
  • Grote stap vooruit op gebied van veiligheid
min
  • Kleine stoelen, lage hoofdsteunen
  • TDI nukkig en luidruchtig na koude start