Publicatiedatum: 16 juli 2017
Volkswagen e-Golf
Autotest

Volkswagen e-Golf

Op twee gedachten

Autotest - U hinkt op twee gedachten. U wilt een elektrische auto omdat dat beter en goedkoper rijdt dan een traditionele auto. Maar U wil dat liever niet van de daken schreeuwen. De meeste elektrische auto's stralen met hun futuristische uitstraling echter uit dat ze anders zijn en de wereld willen verbeteren. De Volkswagen e-Golf ziet er juist uit als een heel gewone Golf.

Dit is de tweede generatie van de Volkswagen e-Golf. In 2014 introduceerde Volkswagen al een elektrisch aangedreven versie van de Golf. Toen de Golf in 2016 werd vernieuwd, kreeg de e-Golf speciale aandacht.

Ook de e-Golf kreeg een nieuw uiterlijk en een rijkere uitrusting met nog meer veiligheidsvoorzieningen. Van een auto die de standaard zette, werd de Golf voor modeljaar 2016 een vernieuwer.

Volkswagen e-Golf

De e-Golf profiteert van al die vernieuwingen. Daarbij heeft Volkswagen geprobeerd deze elektrische versie zo "gewoon" mogelijk te houden. De e-Golf heeft geen extra schakelaars of displays. Er zijn extra functies om inzicht te krijgen in de werking van de auto en/of om het verbruik te verlagen, maar die zijn alleen zichtbaar voor hen die er expliciet naar zoeken. Wie niet beter weet, denkt daarom in een heel gewone Golf plaats te nemen.

Elektrische auto

Voor de e-Golf ging de verjongingskuur verder dan alleen het verrijken van de uitrusting. Volkswagen heeft de gehele elektrische aandrijving herzien. De elektrische motor werd sterker (van 115 naar 136 pk), kreeg meer koppel (van 270 naar 290 Nm) en de batterij kreeg meer vermogen (van 24 kWh naar 36 kWh).

Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf

Dit verschil is in de praktijk direct merkbaar. De e-Golf 2017 is beduidend vlotter, of zeg maar rustig: snel. Omdat een elektrische motor vanaf het eerste moment direct het volledige vermogen kan leveren, is de e-Golf venijnig snel in de stad. Tegelijkertijd worden tussensprints op de snelweg met groot gemak neergezet.

Omdat de e-Golf geen versnellingsbak heeft en omdat een elektrische motor geen trillingen geeft, is dit veruit de meest comfortabele Golf die er is.

Bovendien valt op dat het energieverbruik bescheiden is. Het gemiddelde testverbruik bedraagt 13.5 kWh/100 km en dat is vergelijkbaar met het praktijkverbruik van kleinere elektrische auto's. Een elektrische auto is in de praktijk al veel voordeliger per kilometer, maar de e-Golf is nog voordeliger in gebruik dan de directe concurrenten!

Actieradius

Echter, op één punt schiet de e-Golf schromelijk tekort: de actieradius. Deze tweede generatie kan volgens de NEDC norm 300 km afleggen op een volle batterij, maar inmiddels biedt de concurrentie een groter bereik (tot 500 km) en/of een lagere aanschafprijs.

„als geen ander weet Volkswagen een heel gewone auto te verfijnen zodat deze de breedst mogelijke doelgroep aanspreekt“
Volkswagen e-Golf

Hoe ver de e-Golf daadwerkelijk komt op een volle batterij hangt af van de rijstijl, het gebruik van energieverslinders (airco / verwarming) en de buitentemperatuur. Door kalm te rijden en intensief gebruik te maken van de eco-modus (minder prestaties, meer bereik) kon tijdens de diverse proefritten met gemak 250 km op een volle batterij worden afgelegd. Dat is veel meer dan de eerste e-Golf (190 km), maar nog steeds beduidend minder dan de tegenstrevers.

Om in bepaalde staten in Amerika auto's te mogen verkopen, moet een fabrikant minstens één emissievrij model aanbieden. Gezien de geringe vooruitgang t.o.v. de vorige e-Golf én de concurrentie, lijkt het alsof het belangrijkste doel van de e-Golf is om aan die Amerikaanse wetgeving te voldoen.

Volkswagen e-Golf

Weggedrag

En er is nog een verschil. De concurrentie biedt auto's aan die vanaf de eerste schets zijn ontworpen als elektrische auto's. De e-Golf is achteraf uitgevoerd als elektrische auto en dat is merkbaar in het weggedrag. Zo beginnen de banden veel eerder te piepen in snelle bochten dan bij andere auto's.

Wie echter binnen redelijke grenzen blijft, heeft aan de e-Golf een heerlijk sturende auto. Sterker nog: als geen ander weet Volkswagen een heel gewone auto te verfijnen zodat deze de breedst mogelijke doelgroep aanspreekt. De e-Golf ziet er daarom niet alleen uit als een heel gewone Golf, maar stuurt ook zo.

Volkswagen e-Golf

Conclusie

De Volkswagen e-Golf hinkt op twee gedachten. Aan de ene kant wil de e-Golf een heel gewone auto zijn, zonder futuristisch uiterlijk en zonder poespas. In dat opzicht is de e-Golf zonder meer geslaagd; wie anoniem elektrisch wil rijden, hoeft niet verder te kijken dan de e-Golf.

Tegelijkertijd wil Volkswagen vernieuwen en daarin slaagt de e-Golf helaas niet. Andere merken bieden elektrische auto's aan die beter rijden en een grotere actieradius hebben. Volkswagen zou dit kunnen compenseren door de e-Golf voordeliger aan te bieden, maar doet dat helaas niet.

Om toch een positieve draai te geven aan dit verslag, kan worden gesteld dat de e-Golf wel de fijnste Golf van dit moment is. De e-Golf biedt meer comfort en presteert met meer gemak dan alle andere versies. Daarbuiten zijn de kilometerkosten uitzonderlijk laag, waardoor de e-Golf ook nog eens de slimste Golf van dit moment is.

plus
  • Prima prestaties
  • Laag energieverbruik
  • Nuchter als iedere andere Golf
min
  • Actieradius blijft achter bij concurrentie
  • Wegligging iets minder goed dan van gewone Golf