Publicatiedatum: 23 augustus 2005
Volkswagen Jetta (2005 - 2011)
Autotest

Volkswagen Jetta (2005 - 2011)

Oude naam, nieuwe kans

Autotest - Berlijn is hét symbool geworden van het nieuwe Duitsland. Hier komen oud en nieuw, oost en west harmonisch samen. Daarom is juist deze stad het toneel voor de kennismaking met de vijfde generatie van de Volkswagen Jetta; een naam die Volkswagen al heel lang voert maar waaraan in de loop der tijd vele invullingen zijn gegeven. Deze middelgrote sedan is door het leven gegaan als Bora, Vento en heet nu weer Jetta. Krijgt de auto onder de oude naam een nieuwe kans?

Lijdend voorwerp voor de test is de Jetta met 2.0-liter FSI benzinemotor in Sportline-tenue. Op de autobahn richting Berlijn is goed te merken dat de auto in het thuisland is, want voor dit soort lange afstanden lijkt de Jetta te zijn ontworpen. Het onderstel is stevig, maar nooit oncomfortabel. Op hoge snelheid blijft de auto daarom stabiel en goed controleerbaar, wat het rijden minder inspannend maakt.

Volkswagen Jetta (2005 - 2011)

De direct ingespoten benzinemotor (een vinding van Volkswagen) is vooral gemaakt voor souplesse en minder op levendigheid of agressie. In alle versnellingen is daarom veel reserve voor handen. Vlot invoegen is geen probleem en ook daarna kan, desnoods zonder terug te schakelen, een zeer hoge kruissnelheid worden opgebouwd. Of het nu 70 of 170 km/u gaat, de Jetta blijft even stil en comfortabel. Pas ver boven de 200 km/u is de fut er uit.

Berlijn

Na de vrijheid van de autobahn is het in de stad zaak goed op de snelheidsmeter te letten. De motor is zo krachtig, dat schakelen bijna optioneel is. In iedere versnelling gaat de Jetta bijna ongemerkt te hard. Zelfs in de zesde versnelling kabbelt de Jetta probleemloos voort. De versnellingsbak schakelt licht en trefzeker, zoals kenmerkend voor Volkswagen. Wie de motor op toeren houdt wordt daarvoor beloond met meer dan prima prestaties. Als toerist in een vreemde stad op een vreemde ringweg komt dat potentieel meer dan eens van pas om op het laatste moment nog een afrit te kunnen halen (het Volkswagen navigatiesysteem is helaas niet 100% betrouwbaar).

Een lange boulevard loopt van west- naar het voormalige oost-Berlijn. Eenmaal over de voormalige grenspost moet een enorme zuil met de naam Goldelse (gouden engel) de bezoeker imponeren. Voor de Jetta is ook de verkeerschaos op het grote plein er omheen interessant. Dankzij de relatief compacte afmetingen is de Jetta wendbaar en gemakkelijk te overzien. Alhoewel de Jetta geen kleine stadsauto is, leent deze sedan zich prima voor stadsverkeer.

Bode museum

De eerste bestemming is het Bode museum. De wijk rondom dit kunsthistorisch museum wordt zo ingrijpend gerenoveerd dat er bijna geen verkeer is. Vóór het museumbezoek wordt op deze brede en lege eenrichtingswegen de wegligging tot de limiet getest. Opnieuw weet de Jetta te overtuigen. De auto heeft dankzij het Sportline-onderstel een sportieve ondertoon, maar blijft comfortabel. De proef maakt duidelijk waarom Volkswagen een tweede sedan op de markt brengt naast de Passat: een kleinere auto is dynamischer en daar zal een grote kopersgroep zich prettig bij voelen.

Volkswagen Jetta (2005 - 2011)

Potsdamer platz

De route vervolgt via de bijna verplichte Brandenburger Tor (zie staande foto in grijze kader) naar de Potsdamer Platz waar het straatbeeld compleet verandert. Waar ooit sobere Oostduitse kolossen stonden, is ruimte gemaakt voor nieuwbouw. Voor een architectonisch wonder van glas en staal zijn enkele beschilderde restanten van de Berlijnse muur tentoongesteld voor het publiek (zie panoramafoto). Door de auto juist hier op het plein te parkeren, kan onder datzelfde publiek de mening over de Jetta worden gepeild. Menigeen weet dat de auto nog niet te koop is en dat levert allerlei vragen op.

Volkswagen Jetta (2005 - 2011)

De meest gestelde vraag is: "is dit een Golf sedan of daadwerkelijk een andere auto?". Het antwoord luidt: onderhuids is de Jetta een Golf, maar de vormgeving is geheel eigen. De motoren, de uitrusting en het chassis zijn allemaal gelijk aan de Golf. Om aan te geven dat de Jetta een trede hoger staat in de hiërarchie is de grille echter lager doorgetrokken. Bovendien maakt de lange lijn die van de koplampen langs de zijruiten naar de achterlichten loopt de Jetta slanker. De daklijn is veel lager dan die van de Golf en ook dat maakt deze sedan eleganter dan de hatchback.

Omdat de stoelen laag zijn geplaatst, is de hoofdruimte ondanks de lage daklijn prima. In vergelijking met grotere zakensedans is de ruimte rondom de bestuurder en bijrijder iets minder. Dit is waar de Jetta in de klasse van de Golf en niet in die van de Passat thuishoort. De ruimte achterin is juist zo royaal dat de Jetta veel grote sedans de baas is. Vooral de kofferbak is met 527 liter gigantisch en slikt met gemak de bagage en foto-uitrusting voor deze city-trip.

Volkswagen Jetta (2005 - 2011)

Reichstag

De "Berlijn in een dag"-proefrit eindigt bij de plannenmakers en rekenmeesters van Berlijn: het gebouw van de Reichstag. Op een stille parkeerplaats is het tijd om rustig te overdenken of de Jetta een verstandige keuze is. Een gelijkwaardige Passat is zo'n 3.000 euro duurder dan een Jetta. Bovendien bieden andere merken voor hetzelfde geld grotere (maar niet noodzakelijkerwijs ruimere) en/of snellere sedans die meer aanzien genieten op een bedrijfsparkeerplaats.

Volkswagen Jetta (2005 - 2011)

Het is pas op de terugweg waar duidelijk wordt wat de werkelijke waarde van de Jetta is. Dit is geen Golf sedan of kleine Passat. Kiezen voor de Jetta is kiezen voor een gevoel, zoals een stad een gevoel achterlaat. Berlijn heeft een rijke geschiedenis, maar is tegelijkertijd een moderne stad vol kunst en cultuur.

De Volkswagen Jetta is degelijk en traditioneel, maar tegelijkertijd dynamisch en modern. Het is juist dit gevoel van vertrouwd met vernieuwend dat een grote kopersgroep zal aanspreken. Kortom: een oude naam en een welverdiende nieuwe kans.

Conclusie

Na een enerverende proefrit door Berlijn is de conclusie dat de vijfde generatie van de Volkswagen Jetta een weinig opwindende, maar wel erg goede auto is. Alles deugt en slechts met moeite zijn nadelen aan te wijzen.

In een segment waar het aanbod enorm is, scoort de Jetta op de eerste plaats met het degelijke Volkswagen-gevoel en de vertrouwde Golf-techniek. Dat wordt aangevuld met een geslaagde vormgeving en heel veel binnenruimte.

plus
  • Zeer ruim
  • Beproefde Golf-techniek
  • Dynamisch en tegelijkertijd comfortabel weggedag
min
  • Onhandige tuimelschakelaars bovenop stuurhendels
  • Navigatiesysteem onbetrouwbaar (valt uit, tegenstrijdige instructies)