Publicatiedatum: 16 augustus 2002
Volvo C70 Convertible
Autotest

Volvo C70 Convertible

Moeders mooiste

Autotest - Het zal je maar gebeuren. Net als je het imago hebt opgebouwd van een vrome nette familie waarin gezinswaarden als veiligheid, betrouwbaarheid en degelijkheid voorop staan, ontpopt een familielid zich als topless ster. Zonder twijfel is de Volvo C70 cabriolet een echte Volvo, maar dan wel één van de allermooiste die het merk op dit moment in het programma heeft. Is dit topmodel van de familie een koele kikker of een hartverwarmende exoot?

Puur op uiterlijk afgaande is bovenstaande vraag gemakkelijk te beantwoorden. De Volvo C70 cabriolet is een werkelijk prachtig vormgegeven en bovendien tijdloze auto. De C70 meet maar liefst 4 meter 72, maar oogt desondanks slank en lenig. Dat komt door slim gekozen verhoudingen en smaakvol gekozen ronde lijnen aan de achterzijde. Zeker in het zwart (uiteraard!) is de lijn zo fraai dat deze Zweed zich bijna met Italiaanse kunststukjes kan meten, zij het dat de details die een Italiaan soms tot kunstwerk verheffen missen.

Belangrijkste kenmerk van deze ruim bemeten "convertible" is dat nu geen twee maar vier personen kunnen genieten van de belevenis van het cabrio-rijden. Nu hoeft de bestuurder niet meer te kiezen tussen de beste vriend of vriendin maar kunnen ze allebei mee!

Luxe en comfort

"Echte schoonheid zit van binnen" moeten de ontwerpers gedacht hebben, want het interieur van deze Tourer-uitvoering straalt zo mogelijk nog meer luxe en klasse uit dan het exterieur. Zoals een familie een bepaald gevoel uitstraalt, geeft ook deze topless verschijning direct het gevoel van betrouwbaarheid en geborgenheid waar deze familie al zo lang om bekend staat. Het duurt dan ook niet lang tot de bestuurder zich volledig thuis voelt.

Alle vier de zitplaatsen zijn bekleed met het zachtste crème-leder dat Volvo kon vinden. De voorstoelen staan relatief dicht op het dashboard en ook met de stoel in de achterste stand, zit de bestuurder nog steeds onwennig dicht op de voorruit. Gelukkig is het stuurwiel in de hoek en afstand tot de bestuurder in te stellen, zodat uiteindelijk een prima zitpositie ontstaat. Dan blijkt deze ongebruikelijke opstelling geen nadeel maar juist een voordeel, want bestuurder en bijrijder zitten volledig uit de wind (maar pas wel op voor de rand van de voorruit bij het in- en uitstappen!).

Volvo C70 Convertible

Het dashboard is er één zoals alleen Volvo dat maakt, met veel rechthoekige panelen en knoppen in clusters die op functie zijn geordend. Toch is het verstandig de knoppen-winkel even rustig te bestuderen voor de eerste rit, want het zijn er indrukwekkend veel. Bovendien hebben een aantal zaken, zoals de boordcomputer en de verlichting, een eigen gebruiksaanwijzing. De bediening is verder eenduidig en consequent, zodat het enorme arsenaal van voorzieningen verder gemakkelijk is te bedienen.

Van cruise-control tot automatisch dimmende binnenspiegel en van airconditioning (links en rechts gescheiden) tot stoelverwarming, deze royale cabriolet is van alle luxe voorzien. Het audiosysteem, bestaande uit Dynaudio luidsprekers en Alpine componenten, behoort bovendien tot één van de allerbeste fabriekssystemen die op dit moment op de markt zijn!

Cabrioknop

Uiteraard is de meest interessante knop die van de bediening van de kap. Maar voor het zover is mag de overkapping zich bewijzen in regen en wind, want wie een auto in deze klasse koopt is gesteld op luxe en comfort. De kap bestaat uit twee lagen en biedt daarmee vrijwel hetzelfde comfort als een vergelijkbare auto met vast dak. Wind heeft nauwelijks vat op de constructie en alleen als langzaam wordt gereden is te horen hoe de regen op dit zeer chique tentdak tikt. Dankzij het klimaatcontrolesysteem en de glazen achterruit met verwarming, is beslaan bij regen zo goed als uitgesloten. De C70 cabriolet is daarmee het gehele jaar door als volwaardige luxe reisauto bruikbaar.

De C70 beschikt standaard over een volledig elektrische kap, dat wil zeggen dat de bestuurder geen klemmen hoeft los te maken waarna de elektronica het pas overneemt. Een druk op de knop is voldoende om het gehele dak in een kleine 30 seconden compleet automatisch op te bergen in een uitsparing van de bagageruimte. Helaas heeft Volvo geen mogelijkheid gezien deze ruimte anders te benutten met gesloten dak, zodat altijd een diepe maar brede kofferruimte overblijft (262 liter). Daarin past met enige goede wil de vakantiebagage van ongeveer twee personen.

Volvo C70 Convertible

Plezier voor vier

De Volvo C70 profileert zich als een volwaardige vierpersoons cabriolet. De instap naar achteren is, ook met gesloten dak, vergelijkbaar met die van menig andere coupé. Acrobatiek is niet nodig, maar enige lenigheid is geen overbodige luxe om op de zeer comfortabele achterbank te komen. De achterbank heeft een nadrukkelijke kuipvorm en is daarmee geschikt voor twee volwassenen. De beenruimte is, zeker in vergelijking met andere vierpersoons cabrio's, prima. Terwijl bestuurder en bijrijder comfortabel "onder" de voorruit zitten, vangen de achterpassagiers beduidend meer wind. Dat is geen probleem in de stad en op de buitenweg, maar op de snelweg is het plezier achterin beduidend minder.

Bij een grote auto hoort een grote motor en voor de C70 is de grootst leverbare motor de hier gereden 2,4-liter vijfcilinder T5. Deze is voorzien van een zogenaamde "low pressure" turbo die in tegenstelling tot de turbo in een sportwagen al bij lage toeren voor extra vermogen zorgt. Dat voorkomt een turbogat (het abrupt bijspringen van de turbo) en zorgt ervoor dat de 2,4 liter krachtbron zich bij ieder toerental gedraagt als een veel grotere motor.

Tegenover de 240 pk die de T5 in totaal levert, staat echter een gewicht van 1600 kg en daarmee voelt de C70 goed getraind maar zeker niet sportief. Ondanks de ronduit indrukwekkende sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden (8 voor de automaat) doet de auto altijd waardig, beheerst en kalm aan.

Vakantiegevoel

Ook de remmen en de wegligging maken de C70 niet tot een sportwagen maar tot een echte toerauto voor lange vakanties. In de bochten helt de koets nadrukkelijk over en ook bij stevig remmen duikt de auto direct over de voorwielen. In extreme situaties vangen een antislipregeling en ABS eventuele fouten van de bestuurder naar behoren op.

Wat de elektronica niet kan corrigeren is het torderen van de koets. Een auto van bijna 5 meter zonder dak mist logischerwijs een stuk stevigheid en dat is in geval van de C70 duidelijk merkbaar. Op (slechte) binnenwegen en onregelmatig wegdek werkt dit uiteindelijk storend, terwijl de C70 op de snelweg juist helemaal thuis is. Het is duidelijk, dit is een eersteklas vakantieauto voor reislustigen met een voorkeur voor luxe hotelkamers en buitenissig verre bestemmingen. De Algarve in Portugal? Of misschien liever Barbados? Sydney?

Volvo C70 Convertible

Conclusie

Wie had dat gedacht? Een merk dat zo veel waarde hecht aan het gezin en veiligheid heeft een topless model in de familie. En het moet gezegd worden dat Volvo er een fraai stuk werk van heeft gemaakt. De familiebanden zijn onmiskenbaar, maar nu zijn alle kenmerken gebundeld in een aantrekkelijker verpakking dan ooit tevoren.

Bovendien is de Volvo C70 cabriolet een echte allrounder. Als het gaat om motorisering en rijgedrag ligt de nadruk niet op sportiviteit maar op lange afstanden, comfort en pure klasse. Wie een schoonheid als deze in huis heeft zit altijd goed, want bij "Nederlands" weer is de C70 comfortabel en bij zon zitten vier geluksvogels met het hoofd in de wolken.

plus
  • Prima kap
  • Subliem audiosysteem
  • Zeer comfortabel en luxueus
min
  • Tordeert enorm
  • Gladde voorstoelen
  • Interval ruitenwissers niet regelbaar