Publicatiedatum: 17 mei 2014
Volvo V60 (2010 - 2018)
Autotest

Volvo V60 (2010 - 2018)

Nieuw en toch vertrouwd

Autotest - Een bedrijfsovername verloopt zelden zonder slag of stoot. Veelal verandert de bedrijfscultuur, wordt er personeel ontslagen en moet alles anders. Toen Volvo werd overgenomen door het Chinese Geely, merkte de buitenwacht daar bijna niets van. Toch is er wel degelijk nieuws te melden: de V60 is onderhuids namelijk aangepast voor modeljaar 2014.

Het doel was duidelijk: maak de bestaande modellen zuiniger, zodat ze beter kunnen concurreren. Het aanpassen van het uiterlijk had daarom geen prioriteit. Alleen de chromen rand rondom de grille is komen te vervallen en de koplampen hebben een iets andere vorm gekregen.

In het interieur zijn de verschillen groter. De layout van het dashboard is vrijwel gelijk gebleven, maar dankzij nieuwe materialen is de uitstraling hoogwaardiger geworden. Bovendien zijn veel technieken uit de nieuwere V40 nu ook in de V60 te vinden.

Volvo V60 (2010 - 2018)
Volvo V60 (2010 - 2018)

De meest opvallende daarvan is het kleurenscherm dat de traditionele klokken vervangt. Het voordeel hiervan is dat de bestuurder de keuze heeft uit drie smaken (klassiek, sportief en eco) voor de snelheidsmeter en toerenteller. Om de snelheidsmeter gemakkelijker afleesbaar te maken, wordt alleen het relevante deel van de schaalverdeling weergegeven. Met andere woorden: wanneer 100 km/u wordt gereden zijn de 80, 100 en 120 km/u zichtbaar en is de rest van de snelheidsmeter blanco. Heel prettig!

In de sport-modus staat de toerenteller centraal en wordt gekozen voor rood/zwarte tinten voor een extra sportief gevoel. In de eco-stand kleurt het display groen en wordt de bestuurder aangemoedigd zuinig te rijden door een "hengelspel". Wanneer zuinig wordt gereden, trekt een "hengel" een diamant naar boven; bij hogere snelheden wordt de diamant juist naar beneden gedrukt. Wanneer de diamant het hoogste niveau bereikt, verschijnt een "e" als beloning. Hoe simpel dit ook klinkt, zodra de diamant enige hoogte heeft bereikt wil de bestuurder dat niet teniet doen door hard te rijden!

Uitrusting

Voor het nieuwe modeljaar is de V60 voorzien van het nieuwste audio-, navigatie- en communicatiesysteem van Volvo. De functionaliteit hiervan is hetzelfde als bij andere merken, maar de bediening is een stuk lastiger. Volvo kiest namelijk niet voor een aanraakgevoelig scherm of een centrale bedieningseenheid.

In plaats daarvan is in de middentunnel een veelheid aan knoppen te vinden en dat leidt behoorlijk af tijdens het rijden. Een vreemde keuze voor een merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan. Volvo verdient juist een pluim voor de geluidskwaliteit, want zelfs het standaard audiosysteem klinkt al beter dan gemiddeld.

Volvo V60 (2010 - 2018)

Uiteraard is de V60 voorzien van alle veiligheidssystemen die het merk in huis heeft. Eén daarvan waarschuwt voor gevaar middels een knipperende lamp die, dankzij de reflectie van de voorruit, precies in het blikveld van de bestuurder verschijnt. Tijdens de testrit waarschuwde dit systeem meer dan eens ten onrechte, bijvoorbeeld bij het inrijden van een tunnel. Het schrikeffect bij deze onterechte waarschuwing is zo groot dat het systeem meer kwaad dan goed deed tijdens de test.

Weggedrag

Het weggedrag is niet aangepast voor de nieuwe generatie V60. Wel is het verlaagde onderstel van de "R-Design"-uitvoering voortaan ook leverbaar in combinatie met andere uitrustingsniveaus. Daarmee is bijvoorbeeld een klassiek ogende V60 met een dynamisch weggedrag leverbaar.

De standaard V60 rijdt als iedere andere Volvo: de auto voelt groot, solide en stabiel. Wanneer hard wordt gereden is het weggedrag uitstekend, maar de V60 is nooit lichtvoetig of levendig. In plaats daarvan bewaart de V60 een zekere waardigheid en rust, waardoor de bestuurder als vanzelf uiterst beschaafd blijft rijden.

„Vanwege het enorme gemak waarmee de V60 presteert, is het comfort met sprongen vooruit gegaan“
Volvo V60 (2010 - 2018)

D4

Zoals eerder aangegeven, was het doel bij de vernieuwde V60 om het verbruik te verlagen. Dat blijkt echter niet uit de naamgeving. De geheel nieuwe dieselmotor luistert naar dezelfde naam als de oude: "D4".

Volvo koos in het verleden altijd eigenwijs voor vijf cilinders, maar is daar omwille van een lagere uitstoot van afgestapt. De 2.0 liter diesel telt vier cilinders en levert dankzij een dubbele turbo 181 pk / 400 Nm. Het geluidsniveau ligt zo laag, dat onhoorbaar is of dit een benzine- danwel een dieselmotor is.

Bij de nieuwe motor hoort ook een nieuwe automaat en ook die luistert naar dezelfde naam als de vorige generatie. De nieuwe "Geartronic" telt acht (!) versnellingen. Indien gewenst kan de bestuurder zelf sequentieel schakelen middels hendels achter het stuurwiel. Echt zinvol is dit niet, want remmen op de motor door terug te schakelen heeft geen enkel effect, terwijl de automaat in alle andere gevallen zo goed schakelt dat het niet nodig is om in te grijpen.

Aanvankelijk is absoluut niets te merken van het groene karakter van de nieuwe aandrijflijn. De reactie op het gaspedaal is zelfs ronduit agressief. Bovendien schakelt de automaat steevast op het moment dat het motorvermogen maximaal is, met als gevolg dat de inzittenden een dubbele klap te verwerken krijgen tijdens het accelereren. Niet alleen vanuit stilstand is de V60 D4 giftig, ook op de snelweg worden tussenacceleraties met overmacht neergezet.

Volvo V60 (2010 - 2018)

Vanwege het opdringerige karakter is het lastig om kalm te rijden met de D4. Het door Volvo beloofde gemiddelde verbruik van 4.2 liter per 100 km/u (waarden voor de automaat) is dan ook scherp gesteld. Alleen wanneer het gaspedaal met kousenvoeten wordt beroerd en de snelheid niet boven de 100 km/u komt is dit haalbaar. Wie het verkeer niet wil ophouden, komt gemiddeld uit op 5.0 liter per 100 km.

Toch is de nieuwe motor in de testperiode als een echte aanwist ervaren. Vanwege het enorme gemak waarmee de V60 presteert, is het comfort met sprongen vooruit gegaan. Zo leken ritten die al met vele andere auto's zijn afgelegd korter dan ooit in de vernieuwde V60.

Volvo V60 (2010 - 2018)

Conclusie

De Volvo V60 is vrijwel ongemerkt aangepast voor modeljaar 2013 / 2014. Het uiterlijk is nauwelijks gewijzigd en ook de naamgeving is gelijk gebleven. Toch rechtvaardigen de wijzigingen zeker een nieuwe proefrit. Zo deelt de V60 voortaan de elektronica van de nieuwe generatie Volvo's. Daartoe behoren de digitale klokken en het nieuwste "infotainment" systeem.

De D4 dieselmotor is de grootste vooruitgang. Alhoewel het door Volvo beloofde lage verbruik in de praktijk niet haalbaar is, zijn zowel de prestaties als het comfort sterk verbeterd.

plus
  • Prima weggedrag
  • Moderne, bruikbare elektronica
  • Sterke, relatief zuinige D4 dieselmotor
min
  • Omslachtige bediening infotainment systeem
  • Veiligheidssystemen waarschuwen soms onterecht
  • Agressief karakter D4 motor bemoeilijkt zuinig rijden