Publicatiedatum: 26 februari 2008
Volvo V70
Rij-impressie

Volvo V70

Een solide basis

Rij-impressie - Heerlijk, zo'n Volvo V70! De ruimte is overweldigend, de luxe weldadig en de prestaties subliem. Ook de veiligheid laat niets te wensen over. Maar tot voor kort was deze chique stationcar slechts haalbaar voor een kleine groep bevoorrechte kopers. Daar komt nu verandering in dankzij de introductie van nieuwe basismotoren.

De eerste kennismaking met de nieuwe Volvo V70 was met het topmodel: de T6. Tijdens de eerste introductie was alleen een razendsnelle versie met drie liter, zescilinder turbomotor met vierwielaandrijving en automaat beschikbaar. Dat was met recht een vorstelijke Volvo, maar tegen een vorstelijke prijs.

Instapper

Toch is de kennismaking met dit nieuwe instapmodel minstens zo aangenaam. De bestuurder wordt verwelkomd in een interieur zoals alleen de Zweden dat kunnen maken. In de V70 heerst een ambiance die tegelijkertijd strak en warm is, natuurlijk en toch hightech is.

Volvo V70
Volvo V70

De stoelen zitten voortreffelijk, menigeen mocht willen thuis zulk heerlijk meubilair te hebben. Het (optionele) "Premium Audio" systeem behoort tot de allerbeste audiosystemen die er op dit moment in een auto leverbaar zijn. Helaas is de akoestiek van de V70 iets minder goed dan van een kleinere S40, maar nog steeds is de klank magnifiek. Deze basis V70 geeft net zo'n bevoorrecht gevoel als het topmodel van de eerste testrit.

Ruimte

Zoals het hoort bij een stationcar als deze is de ruimte enorm. Niet alleen voorin, maar ook achterin biedt de V70 volop hoofd- en beenruimte. Standaard meet de bagageruimte al 575 liter, door de achterbank op te klappen neemt dat toe tot maximaal 1.600 liter. Daarmee is de V70 zeker geen "life style" stationcar, maar een echt werkpaard.

Volvo V70

Bovendien heeft Volvo zich aan alle regels van het spel gehouden: de achterbank is eenvoudig op te klappen, de laadvloer is perfect vlak, en er is voorzien in de nodige hulpmiddelen om de bagageruimte flexibel in te delen.

Optioneel kan de achterklep elektrisch worden bediend. Dat klinkt misschien overdreven, maar zoals alle luxe went ook deze voorziening snel. Zeker met de handen vol boodschappen is deze elektrisch bedienbare achterklep een uitkomst.

FlexiFuel

Aanleiding voor deze test zijn de nieuw leverbare motoren. Het betreft een diesel- en een benzinemotor, beide meten 2.0 liter. De benzinemotor is ook leverbaar als "Flexifuel". Deze is geschikt voor gewone benzine en bio-ethanol ("E85"). Beide kunnen door elkaar worden gebruikt, er zijn geen aparte tanks of knoppen om om te schakelen zoals bij LPG.

Volvo V70

Bio-ethanol wordt gewonnen uit planten. Die kunnen daar speciaal voor worden gekweekt, maar het kan ook afval zijn uit bijvoorbeeld de voedselindustrie. In zijn leven neemt een plant CO2 op uit de omgeving. Door verbranding komt diezelfde CO2 terug in de lucht. Per saldo is daarom geen extra CO2 aan het milieu toegevoegd, hetgeen wel het geval is bij benzine.

„Zelfs 170 km/u is een comfortabele kruissnelheid“
Volvo V70

Helaas heeft de Nederlandse overheid vooralsnog geen speciale regelingen getroffen voor bio-ethanol, waardoor deze brandstof duurder is dan benzine. Bovendien is de verkrijgbaarheid slecht en is het verbruik op E85 hoger dan op benzine. Wie echter veel reist kan de geringe meerprijs (na enig aandringen bieden de meeste dealers een Flexifuel auto zelfs aan zonder meerprijs!) snel terugverdienen, want in de ons omringende landen kost E85 de helft van benzine.

Ongeacht de gebruikte brandstof levert de 2.0 liter viercilinder 145 pk / 190 Nm. Daarmee levert deze basismotor bepaald niet de overmacht en superioriteit van het eerder gereden topmodel. De grandeur die hoort bij een auto in deze klasse ontbreekt duidelijk. De relatief kleine motor moet hard werken om mee te komen met het verkeer. Door het ontbreken van een zesde versnelling is het toerental op de snelweg hoog en dat maakt de auto minder comfortabel.

De geluiden van de rijwind en banden blijven minimaal, waardoor de V70 uiteindelijk toch zeer stil is. Zelfs 170 km/u is een comfortabele kruissnelheid. De enorme omvang van de auto geeft als vanzelf een stabiele en rustige wegligging. Mede daardoor lijkt de "V70 2.0F" minder snel dan deze eigenlijk is. Puur beoordeeld op meetgegevens (acceleratie 0-100 km/u in 11.3 seconden, topsnelheid 200 km/u) presteert de Flexifuel gemiddeld.

Diesel

Ook nieuw is de 2.0 liter viercilinder dieselmotor. De lichte dieselmotor levert relatief weinig paardenkrachten (136), maar veel koppel (320 Nm). De trekkracht is al bij een laag toerental beschikbaar, waardoor de diesel sneller er meer volwassen voelt dan de 2.0 liter benzinemotor. Met name op de snelweg is altijd een aangename reserve beschikbaar, waarmee deze lichtste diesel toch prestaties levert die horen bij een auto van deze klasse.

Volvo V70

De nieuwe dieselmotor maakt de V70 niet alleen voordeliger in aanschaf, maar ook in gebruik. Tijdens de proefrit kwam het gemiddelde verbruik uit op slechts 6,5 liter diesel per 100 km. De dieselmotor is daarom al bij zo'n 30.000 km per jaar voordeliger. Daarmee komen de ruimte, luxe en veiligheid van de Volvo V70 met recht binnen bereik van een grotere groep kopers.

Conclusie

Dezelfde ruimte, dezelfde luxe, dezelfde uitstraling en dezelfde veiligheid. Maar nu levert Volvo de V70 met nieuwe basismotoren die de auto een heel ander prijskaartje geven. De 2.0 liter Flexifuel (benzine en/of bio-ethanol) motor presteert gemiddeld. Door het ontbreken van een zesde versnelling laat deze motor iets te wensen over op het gebied van comfort. De 2.0 liter dieselmotor presteert keurig en is bovendien zeer zuinig.

plus
  • Zeer ruim
  • Uiterst comfortabel
  • Subliem audiosysteem
min
  • Gevoelloos remmen
  • 2.0F mist zesde versnelling
  • Airco nadrukkelijk hoorbaar