Ford Focus (2011 - 2018)
Stuurmanskunst
Ga er maar aan staan. De Ford Focus is de best sturende auto in z'n klasse en juist die auto is nu geheel vernieuwd. Om die uitdaging aan te gaan, heeft Ford voor een ongebruikelijke aanpak gekozen. De nieuwe Focus is ontwikkeld door een team met leden uit alle windstreken van de wereld. Daarmee moet de auto zo'n breed publiek aanspreken, dat de Focus in één en dezelfde vorm over de hele wereld kan worden verkocht. Is de Focus daarmee de kenmerkende scherpte verloren of juist nog aantrekkelijker geworden?
De nieuwe Ford Focus (2011) is de best sturende auto in zijn klasse. Daarnaast biedt de Focus veel (veiligheids)techniek uit een hogere klasse. Relatief zuinig. Onwennige vormgeving en ergonomie.
Plus
- uitstekende wegligging
- moderne techniek
- sterke, zuinige motoren
Min
- automaat voelt bestuurder niet goed aan
- achterste hoofdsteunen niet hoog genoeg
- onevenwichtige vormgeving
Conclusie
Ford heeft de nieuwe Focus zo ontworpen dat deze in de hele wereld in dezelfde versie kan worden verkocht. Daarmee moeten de kosten worden verlaagd, om vervolgens moderne techniek binnen het bereik van een grotere groep kopers te kunnen brengen. Die opzet is grotendeels geslaagd. Het enige minpunt is de vormgeving, die merkbaar een compromis is om aan iedere smaak te voldoen. Het dashboard is een ergonomisch zoekplaatje, maar na enige dagen rijden is de bestuurder daar aan gewend.
De belangrijkste doelen zijn zonder enige twijfel bereikt. Zo biedt de Focus techniek die tot nu toe alleen was voorbehouden aan auto's uit een hogere klasse. Het dagelijks leven met de Focus is daarmee niet alleen aangenamer, maar vooral veiliger. Alhoewel minder zichtbaar, is ook de techniek onder de motorkap modern. De Focus is zuinig, zonder afbreuk te doen aan de prestaties. Wat is gebleven zijn de uitstekende rijeigenschappen, waarmee de Focus de best sturende auto in z'n segment blijft.
De nieuwe richting die Ford met de Focus is ingeslagen is daarom in alle opzichten een succes, en dat is letterlijk en figuurlijk een fraai stukje stuurmanskunst.
Ford Focus 3.402 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
27.335 km € 20.900,- incl. BTW
27.335 km - 2020 € 20.900,- incl. BTW
54.992 km - 2018 € 10.990,- incl. BTW
63.299 km - 2020 € 15.990,- incl. BTW
143.735 km - 2016 € 8.900,-
148.000 km - 2017 € 8.950,- incl. BTW
63.299 km € 15.990,- incl. BTW
95.000 km - 2019 € 18.900,-
67.897 km - 2020 € 14.290,- incl. BTW
51.229 km - 2022 € 18.990,- incl. BTW
27.150 km - 2022 € 23.490,- incl. BTW
78.596 km - 2020 € 15.990,- incl. BTW
78.596 km € 15.990,- incl. BTW
78.862 km - 2015 € 11.999,-
24.213 km - 2020 € 23.000,-
95.798 km - 2019 € 14.500,- incl. BTW
80.663 km - 2020 € 13.790,- incl. BTW
156.029 km - 2017 € 7.690,- incl. BTW
60.227 km - 2019 € 17.500,- incl. BTW
52.560 km - 2022 € 23.900,-
142.000 km - 2006 € 1.200,-
70.000 km - 2018 € 13.950,-
€ 31.200,- incl. BTW
29.317 km - 2022 € 23.850,-
85.259 km - 2021 € 16.950,-