Bouwjaar | 11-02-1998 |
Categorie | Oldtimer |
BTW / Marge | Marge Financieren |
Kmstand | - |
Deuren | 2 |
Kleur | Zilver Bod op je auto |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Motorinhoud | 1.796 cc |
Vermogen | 177 kW (241 pk) |
Algemeen
Bouwjaar | 11-02-1998 |
Categorie | Oldtimer |
BTW / Marge | Marge Financieren |
Kmstand | - |
Deuren | 2 |
Kleur | Zilver Bod op je auto |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Motorinhoud | 1.796 cc |
Vermogen | 177 kW (241 pk) |
Aanbieder
Bedrijfsnaam | Van der Kooi Sportscars |
Contactpersoon | Afdeling verkoop |
Adres | Meidoornkade 18 |
Postcode | 3992 AE |
Plaats | Houten |
Provincie | Utrecht |
Land | Nederland |
Telefoon | +31 (0)30 - 4100490 bel telefoonnummer toon telefoonnummer |
Website | www.vanderkooisportscars.nl |
e-mail sturen |
Bijzonderheden meld een fout
Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Modelreeks: jan 1997 - aug 2001
Technische informatie
Aantal cilinders: 4
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Tankinhoud: 40 liter
Acceleratie (0-100): 5,9 s
Topsnelheid: 202 km/u
Maten
Wielbasis: 230 cm
Gewichten
Ledig gewicht: 683 kg
Laadvermogen: 259 kg
GVW: 942 kg
Interieur
Interieur: Zwart, Stof
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu
Emissieklasse: Euro 2
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal eigenaren: 1
Aantal sleutels: 1
Financiële informatie
Afleverkosten: De getoonde prijs is inclusief € 495 afleverkosten.
Motorrijtuigenbelasting: € 51 - € 55 per kwartaal
Lotus Elise S1
In today's automotive landscape, cars boast heated seats, cooled interiors, satellite radios, and USB ports to accommodate our every need, transforming vehicles into tech-laden havens. While these advancements are impressive, they often lead to an overload of unnecessary features. The Series 1 Lotus Elise, however, stands as a testament to the purity of driving, stripping away the superfluous and retaining only what truly matters.
Unveiled at the 1995 Frankfurt Motor Show, the Elise marked a return to Lotus' foundational principles. This compact vehicle featured a revolutionary bonded extruded aluminium chassis, fiberglass body panels, lightweight brakes, and a nimble motor. It demonstrated that head-turning performance didn't require excessive power or exorbitant price tags. Despite sharing the stage with high-profile debuts like the Audi TT and Ferrari F50, the Elise captured global attention with its simplicity and allure.
The Elise's design philosophy was straightforward yet effective: a handling-focused, low-power sports car built for the modern era. Its layout was a masterclass in balance: a mid-mounted engine, rear-wheel drive, and wheels positioned at each corner for optimal stability. The original powerplant, a 1.8-liter Rover K Series engine, produced a modest 118 bhp and 122 lb-ft of torque, propelling the car from 0 to 100 kph in 5.8 seconds and achieving a top speed of over 190 kph. In the mid-1990s, these figures were impressive for such a diminutive sports car.
This particular Lotus Elise, previously owned by a Lotus Cars Europe employee, has been meticulously enhanced. The original Rover K Series engine has been expertly replaced with a Honda K20A engine, renowned as one of the best engines ever made, now tuned to deliver 240 bhp. To match its increased performance, the car has undergone a big brake conversion and is equipped with Nitron suspension, ensuring it remains firmly planted on challenging roads.
Maintenance is comprehensive and well-documented, with four A4 binders detailing every aspect of service history. The tasteful addition of carbon fibre elements, including one of only two carbon fibre hard tops made by Lotus UK, adds to the vehicle's rarity and appeal. The Elise's shape, designed by Julian Thomson, remain
Basisdekking voor uw auto
Kies voor WA+ of All Risk en verzeker ook schade aan uw eigen auto mee.
WA
Wettelijke Aansprakelijkheid
- Schade aan anderen
WA+
Beperkt Casco
- Schade aan anderen
- Diefstal, brand en ruitschade
- Aanrijding met loslopende dieren
- Nieuwwaarderegeling
All Risk
Volledig Casco
- Schade aan anderen
- Diefstal, brand en ruitschade
- Aanrijding met loslopende dieren
- Nieuwwaarderegeling
- Schade aan uw eigen auto
E-mail aanbieder
Autotest
Lotus Elise | De tweede de beste
"Als iets niet kapot is, repareer het dan niet", luidt het gezegde. Toch nam Lotus het risico en vernieuwde onlangs haar grootste succesnummer. De vorige Lotus Elise was welhaast de perfecte sportwagen, met een puur ongecompliceerd karakter en een bescheiden uitstraling. Nu is de Elise met de computer herontworpen. Daarbij is goed naar de klanten geluisterd en is de auto precies op de gevraagde punten verbeterd terwijl het karakter is gebleven.
De 2e generatie van de Lotus Elise is wederom een sportwagen in zijn puurste vorm. De Elise haalt zijn kracht niet uit brute paardenkrachten, maar uit een lichtgewicht bouw en een subliem onderstel.
Plus
- heel veel race-plezier
- zeer communicatief
- gedurfde vormgeving
Min
- cabriogevoel niet compleet
- veel bijgeluiden
- lastig schakelen met koude motor
Conclusie
Lotus heeft een groot risico genomen door een prima verkopende en presterende sportwagen radicaal onder handen te nemen. Gelukkig is ook de tweede generatie van de Lotus Elise een sportwagen in zijn puurste vorm. Als het om zuiver en ongecompliceerd rijplezier gaat, is Lotus er in geslaagd de perfectie te perfectioneren.
Het uiterlijk past nu beter bij de prestaties, de auto is een fractie functioneler geworden, de afwerking beduidend beter en het concept beantwoordt nog beter aan de wensen van de Lotus-koper. De Lotus Elise II geeft nog steeds een onovertroffen gevoel van wendbaarheid, lenigheid en snelheid en geeft daarmee alle andere sportwagens letterlijk en figuurlijk het nakijken.